3 tips voor het verbeteren van jouw Customer Relations (klantrelatie)!

Hoe houd je jouw klant tevreden met Customer Relations?

Dat is waar veel bedrijven kopzorgen om hebben. De klant wordt steeds veeleisender, mondiger en houdt van snelheid. Hoe is jouw organisatie hierop ingericht? Ben je tevreden over de Customer Relations die jouw bedrijf toepast. Zo ja, dan is het belangrijk om dat continu te optimaliseren en zijn de onderstaande tips extra nuttig. Zo niet, dan heb je absoluut wat aan de onderstaande 3 tips om een basis te leggen voor een goede klantrelatie (Customer Relations).  Want, je wilt toch niet dat jouw klant naar de concurrent rent?  

 

#Tip 1. Het klinkt afgezaagd, maar het werkt écht: kruip in de huid van je klant

Wat houdt jouw klant bezig, waar ziet hij kansen en waar is hij bang voor? Wat heb jij te bieden, ten opzichte van jouw concurrent, waardoor de ogen van jouw klant extra gaan twinkelen? Hoe geef jij jouw klant het gevoel dat hij bijna niet zonder jouw bedrijf kan? Oftewel: kruip in de huid van jouw klant. Zoek de klant op, ga er langs, bel, mail, volg hem op Social Media, bekijk zijn markt en zijn concurrenten. Neem de tijd om dat regelmatig te doen, ook al wordt jouw werkdag opgeslokt door 1001 andere dingen.

Door figuurlijk mee te kijken door zijn ogen, kun je veel beter inspelen op zijn behoefte. En beter nog: niet alleen inspelen, maar ook actief meedenken! Een CRM systeem, zoals Microsoft Dynamics 365,  kan jouw organisatie daarin extra ondersteunen. Een goed bijgehouden CRM systeem bevat veel informatie over jullie klantenbestand, dat door meerdere medewerkers erin is gezet. Valt jou bijvoorbeeld op dat een product uit jullie assortiment bij de meeste klanten goed verkoopt? En heeft die ene klant het nog niet in zijn assortiment? Bel bijvoorbeeld jouw klant op om te vertellen dat je een product hebt dat uitstekend blijkt te verkopen en dat je je klant aanraadt om dit product ook in het assortiment op te nemen. Zeker weten dat je klant dat waardeert.

 

#Tip 2. Snelheid, snelheid!

Snelheid is belangrijk voor het geven van antwoorden en voor het leveren van je producten en diensten. Klanten van nu zijn ongeduldig. Liever gisteren het product in huis of dat gisteren de dienst is geleverd, dan vandaag. En dat is ook niet zo raar, want we zijn eraan gewend geraakt dat je bijvoorbeeld vanavond om 23.00 uur een wasmachine bestelt die morgenochtend om 10.00 uur wordt geleverd en meteen draait. Of dat je vandaag een printer bestelt – ter vervanging van je kapotte printer – en die morgen gloednieuw moet gaan draaien, omdat je honderd hand-outs wilt printen voor een training die je geeft. De verwachting is dat deze trend zich in de toekomst voortzet. Kijk alleen al naar de online verkopen die in rap tempo groeien, waarbij alles het liefst nog dezelfde dag geleverd moet worden. Voor de deur, in huis of op kantoor. En doe jij dat als bedrijf niet, dan ziet een concurrent dáár zijn kans liggen. Een snelle levering is dus cruciaal in het behouden van een goede klantrelatie. Zeker als jouw klant dat verwacht met de producten en diensten die je levert. En is jouw bedrijf erop ingericht, dan kun je je klant zelf ook laten meekijken via Track & Trace.

 

#Tip 3. Zorg dat de klantenservice gesmeerd loopt

Genoeg verkopen is één ding, maar je klant behouden is eveneens belangrijk. Veel gehoorde klachten van klanten is dat zij de klantenservice te traag en te onnauwkeurig vinden of niet professioneel genoeg ingericht. Dat hoeft niet heel moeilijk te zijn, maar het faalt regelmatig door te weinig personeel, slecht werkende software of dat niemand zich er verantwoordelijk voor voelt. Daarnaast verdwijnen heel veel gegevens die tijdens het afhandelen van klachten of tijdens after sales momenten naar boven zijn gekomen. Consequent zijn is een belangrijke basis. Begin bijvoorbeeld met het goed opslaan van alle informatie. Daarvoor is een CRM systeem ook weer perfect te gebruiken. Realtime is alle informatie voor handen voor degene die contact heeft met de klant. Alles met als doel om de klant tevreden te houden en van een goede service te voorzien.

 

Kan het in jouw organisatie beter?

Heb je het gevoel dat de Customer Relations in jouw organisatie beter kan? Kun je er de vinger niet op leggen waar het aan ligt? Moet er écht iets veranderd worden, omdat het anders klanten gaat kosten? Ik help je graag om dit helder te krijgen. En ook om te bekijken hoe een CRM strategie en een CRM systeem jouw organisatie hierin kan helpen. Wil je meer weten? Je kunt mij altijd mailen of bellen.

 

Download ook de 10 gratis tips voor een succesvol CRM!

 

Leo Rietbergen

 

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73

 



Geef een reactie