- 19/12/2021
- Posted by: Leo Rietbergen
- Categorie: CRM, Customer Intelligence
Customer Intelligence: één van de vele gebruikte Engelse termen in het bedrijfsleven
In deze mondiale samenleving, waarbij iedereen vanuit de hele wereld jouw website kan zien en/of jouw klant kan worden, is klantbeheer nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Het is een vlugge wereld geworden. Klanten weten vaak snel waar zij hun product kunnen kopen. En als zij een betere deal zien, dan kopen zij het bij wijze van spreken met 1 druk op de knop en dan sta jij met legen handen. Customer Intelligence, Customer Engagement en Customer Relationship Management zijn termen waar je niet meer omheen kunt en is belangrijk om je klanten binnen te halen en te behouden. Bijvoorbeeld de term ‘Customer Intelligence’ kom je geregeld tegen als het om klantbeheer gaat. Maar wat betekent het en – nog belangrijker – wat kun je ermee?
Dit betekent Customer Intelligence
Customer Intelligence is het verzamelen en analyseren van de gegevens van jouw klant met als doel om jouw klant beter te begrijpen, een betere vertrouwensband op te bouwen én meer aan hem te verkopen. Een tevreden klant die het gevoel heeft dat jij hem begrijpt is een klant voor het leven.
Waarom zou je Customer Intelligence toepassen binnen jouw organisatie?
Voor meer sales! Met Customer Intelligence analyseer je alle data van al jouw klanten uit verschillende systemen en kanalen. Hiermee kun je hele specifieke rapportages afdrukken die analyses geven over bijvoorbeeld het aankoopgedrag van je klanten en hun veranderende wensen en behoeftes. Aan de hand hiervan kun je marketingcampagnes starten die zo goed aansluiten op de wensen van je klant, dat een verhoging van je omzet bijna niet meer kan mislukken.
Niet alleen meer sales, maar ook meer klantenbinding
Maar niet alleen meer sales is belangrijk. Als je in een jaar meer klanten hebt aangetrokken, maar zij kopen maar eenmalig jouw product, dan moet je er weer hard aan trekken om nieuwe klanten binnen te halen. Met Customer Intelligence kun je ook op individueel klantniveau een goede schatting maken wat deze specifieke klant van jou verwacht. Door deze klant vervolgens persoonlijk te benaderen met interessante aanbiedingen, goede service en extra’s, is de kans op een herhalingsaankoop groter.
Interessant: jouw CRM systeem kan een grote rol in spelen in Customer Intelligence
Is er binnen jouw organisatie al een CRM systeem geïmplementeerd, zoals Microsoft Dynamics 365? Of gaat dat er binnenkort komen? Dan is dat een perfect hulpmiddel voor Customer Intelligence. Een CRM systeem verzamelt namelijk voor jouw organisatie al enorme hoeveelheden data over jouw klanten. Waardevolle data waarmee waardevolle analyses gedaan kunnen worden.
Tip! Binnenkort wordt Artificial Intelligence populair!
Een goede reden om met Customer Intelligence te beginnen is dat de volgende stap er ook al is, namelijk: Artificial Intelligence Dat wat je nu met Customer Intelligence nog zelf moet bedenken, kan de computer ook. Dan heet het Artificial Intelligence. Dus ‘binnenkort’ (sommigen bedrijven zijn al begonnen – voor anderen zal het nog een paar jaar duren) gaan we allemaal met Artificial Intelligence werken. De “Deal manager” functionaliteit is ook een mooi voorbeeld van de mogelijkheden.
Inteleo Meer Succes met CRM doe je Zo! programma
Wil je meer Succes met CRM, beter gebruik en meer adoptie? Daar heb ik het ‘Inteleo Meer Succes met CRM doe je Zo!’ programma voor ontwikkeld. Met leerzame modules over verandermanagement en over de inrichting, uitbreiding en integratie van CRM en het CRM systeem.
Het Inteleo Meer Succes met CRM doe je Zo! programma bestaat uit online sessies en kun je in je eigen tempo zelf digitaal volgen of samen met je CRM-team. Ook is er optioneel de mogelijkheid voor aanvullende coaching sessies en/of consultancy.
Wil je meer weten over de inhoud van de modules en welke resultaten er mogelijk zijn? Ga naar www.crm-succes.nl.