10 gratis tips voor een Succesvol CRM

Met deze 10 tips bereik jij een succesvol CRM!

Met deze 10 tips bereik jij een succesvol CRM!

CRM is een hulpmiddel, niets meer, niets minder. En eenmaal goed op orde, dan kan het super veel betekenen voor het goed contact houden met (bijna) klanten. En dat is nog maar een topje van de ijsberg waar je CRM en een CRM systeem voor kunt inzetten.

Toch zal ook dit hulpmiddel gedragen moeten gaan worden door de mensen die ermee werken (de gebruikers). En voordat deze mensen er goed mee kunnen werken, zal het ook goed geïmplementeerd moeten zijn in je organisatie. Er komt dus veel bij kijken met veel uitdagingen en kansen.

Wil je CRM succesvol inzetten? Maak dan gebruik van de onderstaande 10 gratis tips. Sterker nog: zonder tijd en geld te besteden aan deze 10 tips zal CRM geen succes opleveren!


# TIP 1: Weet wat je wilt

Doel, Inteleo Dynamics 365 specialist

Als je niet weet wat je wilt bereiken, dan maakt het niet uit wat je doet. Als je meer Succes wilt met de inzet van CRM, dan is het nodig om een duidelijk doel te hebben. Een (CRM) doel moet SMART zijn (Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch en Tijdgebonden). Het helpt als er duidelijke KPI’s (Key Performance Indicatoren) zijn, zodat er gemeten en gerapporteerd kan worden hoe het gaat met het behalen van de gestelde doelen. Zorg voor duidelijke CRM doelen en zorg dat de gebruikers de doelen kennen.


# TIP 2: Zorg voor een goed team

Mens, Inteleo Microsoft Dynamics 365

CRM doe je niet alleen. De kracht van CRM is het delen van de functionaliteit & gegevens. Het gebruik en het beheer van CRM heeft aandacht nodig. CRM heeft verschillende aandachtsgebieden en daarom bestaat een goed CRM team uit mensen met verschillende rollen:

  • Eigenaar (Manager)
  • Technisch Beheerder(s)
  • Functioneel Beheerder(s)
  • Kerngebruikers.

# TIP 3: Ken de functionaliteit

Middel, Inteleo Microsoft Dynamics 365 CRM

CRM kan veel. Héél veel, wellicht zelfs té veel. Daarom is het belangrijk dat je weet welke functionaliteit het systeem te bieden heeft, maar vooral ook: welke functionaliteit je wilt gebruiken. Volg trainingen, lees tips, vraag om een demo, zorg dat je je CRM kennis blijft ontwikkelen.  


# TIP 4: Plan – Do – Check –  Act

act plan do check

Maak een plan: (hoe doel te bereiken / welke trainingen / welke functionaliteit / welke KPI’s)

Do: zorg voor voldoende tijd en geld om te kunnen doen wat er gedaan moet worden

Check: check of alles nog gaat zoals het moet gaan

Adjuststuur waar nodig bij, pas aan, reageer & anticipeer

 

Zorg voor een CRM verbeterproces in plaats van voor een eenmalig traject!


# TIP 5: Houd je datakwaliteit in de gaten!

# TIP 5: Houd je datakwaliteit in de gaten!

Een aandachtspunt op zich is het continu werken (= besteden van tijd en geld) aan de kwaliteit van de data. Data kwaliteit betekent: is de data actueel & volledig & relevant. Er zijn vele manieren om data op te schonen en te verreiken. Variërend van zelf doen, laten doen, tot kopen.


# TIP 6: Zet CRM in om processen te ondersteunen

CRM kan prima helpen met het (automatisch) ondersteunen van processen, variërend van verkoopprocessen (contact management & Pipeline management), service processen (aanvragen, Kennisbank), maar ook marketing processen (Marketing automation). Hoe beter deze processen worden ondersteund door CRM, hoe meer de gebruikers CRM zullen gebruiken.


# TIP 7: Onderschat het onderdeel rapportage niet

# TIP 7: Onderschat het onderdeel rapportage niet

Rapportage en CRM is een beetje een “kip en ei” verhaal. Oftewel: hoe beter de rapportage, hoe beter het gebruik van CRM. Als de (stuur) informatie de gebruiker helpt, zal hij het systeem vaker gebruiken, waardoor de ingevoerde informatie nog vollediger wordt.


# TIP 8: Er komt een nieuwe update aan!

Als je alle bovenstaande aandachtspunten goed hebt uitgevoerd, dan ben je al een heel eind op weg naar een succesvol CRM gebruik. Echter, er komt binnenkort weer een nieuwe versie – deze tekst blijft nog lang geldig:). Een nieuwe versie betekent nieuwe mogelijkheden, maar ook veranderingen. Dat betekent aanpassen van hoe je nu CRM gebruikt. De nieuwe functionaliteit heeft betrekking op de nieuwe interface, extra mogelijkheden, Artificial Intelligence etc.


# TIP 9: Blijf communiceren met elkaar

# TIP 9: Blijf communiceren met elkaar

Zoals al eerder gezegd, CRM doe je niet alleen. Een belangrijke succesfactor is het elkaar begrijpen. Communicatie is belangrijk. Bedoelen we hetzelfde, willen we hetzelfde. Wat gaat er wanneer veranderen? Zorg dat CRM op de agenda komt, praat erover, zorg voor een verbeterproces.


#TIP 10: Vergeet niet: de klant is koning!

#TIP 10: Vergeet niet: de klant is koning!

Ruim 25 jaar geleden, toen ik begon met CRM, bestond de naam CRM nog niet. We noemden het toen relatiebeheer. Later werd dat VMIS (of MVIS): Verkoop en Marketing Informatie Systeem. Soms hoorde je ook de naam SFA (Sales Force Automation). Nu wordt ook de naam CE, Customer Engagement gebruikt. Vergeet de naam en bedenk waarom je “CRM” gebruikt en dat is: voor de klant! Denk daar altijd aan als je “iets” met CRM doet.


Deze 10 tips in pdf downloaden? Klik op de onderstaande afbeelding:


Inteleo Meer Succes met CRM doe je Zo! programma

Wil je meer Succes met CRM, beter gebruik en meer adoptie? Daar heb ik het ‘Inteleo Meer Succes met CRM doe je Zo!’ programma voor ontwikkeld. Met leerzame modules over verandermanagement en over de inrichting, uitbreiding en integratie van CRM en het CRM systeem.

Het Inteleo Meer Succes met CRM doe je Zo! programma bestaat uit online sessies en kun je in je eigen tempo zelf digitaal volgen of samen met je CRM-team. Ook is er optioneel de mogelijkheid voor aanvullende coaching sessies en/of consultancy.

Wil je meer weten over de inhoud van de modules en welke resultaten er mogelijk zijn? Ga naar www.crm-succes.nl.



Geef een reactie