3 redenen om liquid content te gebruiken voor meer omzet!

Wat is liquid content?

Hoe mooi zou het zijn als je aan de ene webbezoeker informatie over product X kan laten zien en aan de andere bezoeker informatie over product Y. Gewoon omdat beide bezoekers andere interesses en behoeftes hebben. Of dat je aan iemand van bijvoorbeeld een gemeente banner Z toont en aan andere webbezoekers toon je geen banner. Je wilt namelijk jouw klant perfect bedienen en tevreden houden en zeker niet verliezen aan een concurrent (Customer Engagement). Nou, dat kan! Met liquid content kun je gepersonaliseerde content creëren en per webbezoeker bepaalde webpagina’s automatisch laten aanpassen. “Dat is vast en zeker ingewikkeld en een hoge investering en daarom niet geschikt voor mijn bedrijf”, zul je misschien denken. Liquid content is mogelijk voor ieder bedrijf, dus lees daarom de onderstaande 3 redenen om het wél te overwegen.

 

Stel je voor…

Stel je voor: je hebt een webshop met sportkleding. Dan wil je natuurlijk aan iemand die geïnteresseerd is in hardloopkleding meteen interessante aanbiedingen en producten laten zien over hardlopen. En iemand die op zoek is naar skikleding wil je niet laten afleiden door hardloopkleding, maar meteen aanbiedingen en artikelen laten zien van skikleding. Met liquid content kun je hierop direct inspelen. Je maakt daarmee een grotere kans dat de webbezoeker jouw producten interessant vindt en het artikel bij jou koopt. Dat zorgt voor meer conversie. Heb je geen webshop, maar bijvoorbeeld een bedrijf dat diensten aanbiedt, zoals coaching of financiële diensten, ook dan is liquid content interessant. Ieder bedrijf, of het nu een webshop of een dienstverlenend bedrijf is, kan zijn producten en diensten in stukjes opknippen en in hapklare brokken presenteren per individuele webbezoeker.

 

Wat kun je aanpassen met liquid content

Met liquid content maak je diverse webpagina’s met een verschillende uitstraling. Je kunt de pagina’s aanpassen op o.a. de volgende onderdelen:

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Buttons, zoals een call-to-action conversieknop (de conversieknop kun je aanpassen qua tekst en kleur)
  • Verschillende links naar verschillende webpagina’s.

 

Hoe maak je websites met liquid content?

Er zijn inmiddels veel bedrijven die software hebben ontwikkeld voor liquid content. Het is eerst belangrijk dat je een goed beeld hebt van wat je met liquid content wilt en hoe jouw doelgroep op het juiste moment converteert. Aan de hand daarvan kun je liquid content pages maken die precies aansluiten op de behoefte van de webbezoeker. Het maken van een Customer Journey is hierbij een handig hulpmiddel. Verdiep je daarna in de verschillende aanbieders, waarbij tarieven, mogelijkheden en beperkingen je uiteindelijke keuze bepalen. Bekende aanbieders zijn: Salesfeed en Salesforce.

 

3 redenen om liquid content in te zetten

  1. Je staat nóg meer in contact met jouw webbezoeker, omdat hij/zij een boodschap op maat krijgt aangeboden. Andersom heeft de bezoeker het idee dat hij/zij nóg meer met jouw bedrijf in contact staat en persoonlijker wordt behandeld
  2. Niet alleen webbezoekers die bij jou bekend zijn kun je persoonlijker benaderen (bijvoorbeeld omdat zij al klant zijn of omdat zij hun e-mailadres een keer hebben achtergelaten), maar ook bezoekers die (nog) niet bekend zijn
  3. Je krijgt extra informatie over iemands voorkeuren, interesses en behoeftes en daarmee kun je de webbezoekers indelen in bijvoorbeeld categorieën en segmenten. Werk je met een CRM systeem? Plaats dan al deze informatie in het systeem, zodat iedereen die binnen jouw organisatie met klanten te maken heeft deze informatie kan zien.

 

Dat is allemaal wel leuk, maar hoe zit het met de AVG (privacywet)?

Een belangrijke kwestie die bij liquid content om de hoek komt kijken, is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). In grote lijnen werkt liquid content op basis van IP-verificatie en/of tracking cookies. Met deze gegevens kunnen jouw webbezoekers ingedeeld worden in categorieën, zoals op basis van KvK-nummers, branche en regio (als jouw webbezoeker een bedrijf is) en interesses en clickgedrag van de bezoeker (op basis van cookies).

Sinds 25 mei 2018 zijn de privacyregels aangescherpt (bekijk hoe jouw bedrijf ervoor staat met de AVG Checklist). Dat betekent dat je veel vaker de toestemming van de webbezoeker nodig hebt om gegevens over hem/haar te mogen verzamelen. Bij het versturen van nieuwsbrieven is dat de dubbele opt-in en bij websites zul je een cookie plugin moeten installeren, waarbij je de bezoeker om toestemming vraagt om de cookies te accepteren. Niet iedereen zal hiervoor open staan, maar met een economie die steeds meer draait op online verkopen en online marketing, is de kans groot dat het merendeel van je website bezoekers hier wel toestemming voor geeft of gaat geven.

 

Is jouw bedrijf toe aan het werken met liquid content?

Merk je dat jouw klanten steeds meer via het online kanaal binnenkomen. Of is dat een doel waar jouw organisatie naar toe werkt? Maak dan gebruik van de voordelen van liquid content. Ik help je graag met het uitstippelen van de beste route, met of zonder een CRM systeem. We stellen een Customer Journey op en ik geef je adviezen over het implementeren van liquid content software. Neem contact met mij op door een e-mail te sturen of mij te bellen.

 

Bekijk ook de Kennisbank met tips, artikelen en checklists over CRM, Social Media, Online Marketing, Customer Experience en meer!

 

Leo Rietbergen

 

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73

 



Geef een reactie