5 voordelen van een CRM systeem die je misschien nog niet wist

Dit zijn de 5 voordelen van een CRM systeem

Een CRM systeem is een klantrelatiebeheer software waarmee je efficiënt en effectief contact kunt onderhouden met je klant. CRM staat voor Customer Relationship Management. Veel bedrijven werken al met een CRM systeem, zoals met Microsoft Dynamics 365. Als je met je eigen organisatie op het punt staat om met een CRM systeem te gaan werken, dan is het belangrijk om te weten wat de voordelen ervan zijn. Hieronder lees je daarom de 5 voordelen van een CRM systeem.

 

#1 Je weet beter wat er speelt bij je klanten

Het grote pluspunt van een CRM systeem is dat je álle gegevens over je klanten en potentiële klanten realtime makkelijk terugvindt in één centraal systeem, namelijk het CRM systeem. Voorheen bleef veel informatie liggen bij bijvoorbeeld de Sales afdeling of bij de secretaresse. Met een CRM systeem kunnen medewerkers alle gegevens en gebeurtenissen met de (potentiële) klant bijhouden en zijn deze gegevens met 1 druk op de knop voor iedere medewerker zichtbaar. Hierdoor kun je veel beter inspelen op de behoefte van de klant en heeft de klant het gevoel dat hij begrepen wordt.

 

#2 Het biedt waardevolle rapportages aan

Met een CRM systeem zijn de rapportage-mogelijkheden eindeloos. Dit zijn zowel standaard rapportages, maar je kunt ook zelf rapportages samenstellen. Hierbij kun je denken aan rapportages over de volledige flow van je leads, maar ook aan rapportages die inzicht geven in de winstgevendheid van je klantsegmenten Alle gegevens in het CRM systeem zijn realtime en daarmee kun je direct inspelen op wat er bij je klant en wat er zich op de markt afspeelt.

 

#3 De Sales- en Marketingteams kunnen effectievere beslissingen nemen

Met een CRM systeem kun je heel nauwkeurig op klantniveau de behoefte, het (koop)gedrag en andere interessante informatie van de klant bijhouden. Als je dit breder trekt, dan heb je met al deze gegevens een duidelijker beeld waar in je klantenbestand de kansen en bedreigingen liggen. Het Salesteam ziet bijvoorbeeld in welke regio’s welke producten het beste verkocht worden. Samen met het Marketingteam kan in die regio vervolgens doelgerichte (online marketing) campagnes worden opgezet om bijvoorbeeld meer aan upselling of cross-selling te doen.

 

#4 Afdelingen binnen je organisatie werken beter samen

Een CRM systeem heeft een goede werking op het teamgevoel. Een gevaar binnen organisaties is namelijk dat de verschillende afdelingen zich vormen tot ‘individuele eilanden’. Hierdoor ontbreekt het uitwisselen van belangrijke informatie en het gevoel om samen tot meer omzetgroei te komen. Zoals in het bovenstaande voorbeeld beschreven kunnen bijvoorbeeld de Sales- en Marketingafdeling veel efficiënter samenwerken. Met een CRM systeem worden de klant- en verkoopgegevens veel transparanter voor iedere medewerker.

 

#5 Je blijft een stap voor op je concurrentie

Als bedrijf heb je te maken met concurrenten. Het blijft altijd een uitdaging om net die ene stap voor te zijn, of sterker nog, het liefst een heleboel stappen. Een CRM systeem is heus geen wondermiddel hierin, maar het kan je wel goed ondersteunen in het maken van bepaalde keuzes. Met alle gegevens die medewerkers in het CRM systeem plaatsen en alle gegevens die eruit te halen zijn, zijn alle soorten en maten van gegevensanalyses mogelijk. Hierdoor kun je veel sneller en beter inspelen op veranderingen en gebeurtenissen in de markt en bij je klant als individu. Een klant die het gevoel heeft dat je hem door en door begrijpt, is een klant voor het leven.

 

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over Microsoft Dynamics 365 CE of wil je weten of het iets voor jouw organisatie is? Of heb je een andere vraag over CRM? Je kunt mij altijd mailen en bellen. Succes met de keuze!

 

Leo Rietbergen

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie