Help! Mijn collega’s verzetten zich tegen het werken met een CRM systeem!

Niet iedereen even enthousiast? Heel gewoon, maar ook heel vervelend

In jouw organisatie wordt er al een tijd gewerkt met een CRM systeem, bijvoorbeeld met Microsoft Dynamics 365, Salesforce of Teamleader. Maar na verloop van tijd merk je dat er barsten ontstaan in het soepel werken met het systeem. Gegevens worden er niet correct in gezet, collega’s pakken hun oude Excel lijstjes er weer bij of er wordt te weinig gedaan met de klantgegevens, om maar wat te noemen. Daar sta je dan als collega die wél graag werkt met het systeem. Of daar zit je dan als manager die CRM en het CRM systeem heeft geïntroduceerd. Toch zijn er manieren om weer nieuw leven te blazen in het optimaal werken met een CRM systeem.

 

4 manieren om collega’s/medewerkers te motiveren om met een CRM systeem te werken

 

#1. Plan een sessie in om de weerstand boven tafel te krijgen

In veel organisaties durft men onvrede niet te uiten of het gebeurt achter elkaars ruggen om. Of er zijn enkele medewerkers/collega’s die dat wel durven en de rest niet. Om van álle gebruikers van een CRM systeem te achterhalen waar de weerstand zit, is het aan te raden om een meeting te organiseren waarin iedere gebruiker in een veilige setting kan aangeven wat hij/zij de voordelen en nadelen vindt van het werken met het CRM systeem. Brainstorm vervolgens met elkaar over alle mogelijke oplossingen die ervoor zorgen dat werken met een CRM systeem weer leuk en nuttig wordt.

 

#2. Maak een plan

Een goede CRM strategie heeft als fundering een goed doordacht plan. Stap voor stap in kaart brengen wat er bij een CRM strategie komt kijken, vergroot het CRM succes. Vaak wordt daarin de factor ‘mens’ vergeten, of in ieder geval, niet genoeg gehoord en begrepen. Oftewel, wat verwacht iedere gebruiker van CRM en het CRM systeem? Welke voordelen en welke nadelen ziet iedere gebruiker? Maar ook andere invalshoeken worden meestal niet goed genoeg onderzocht, zoals wat de doelen zijn met CRM en een CRM systeem, wat de gewenste situatie is, of een CRM systeem samen gaat met andere systemen binnen de organisatie en ook hoe alle klantgegevens kunnen zorgen voor slimme marketingcampagnes voor meer omzet en klanttevredenheid. Maak dus een plan. Eén van de meest complete plannen is het CRM Succesplan.

 

crm succesplan inteleo strategie

Download hier het GRATIS CRM Succesplan werkboek!

 

#3. Verbeter de individuele gebruikservaring

De meeste CRM systemen bieden de mogelijkheid dat iedere gebruiker zijn/haar eigen dashboard kan inrichten in het CRM systeem. Maak daar gebruik van! Hoe beter dit is afgestemd op de individuele behoefte, hoe kleiner de kans dat weerstand ontstaat in het werken met het systeem. Vaak weet men niet goed (genoeg) hoe dit moet. Bied daarom trainingen en individueel advies aan je gebruikers aan. Dit kun je laten doen door intern iemand op te leiden als CRM specialist of door het uit te besteden aan een extern bureau, zoals Inteleo.

 

#4. Evalueer regelmatig (en vergeet dat écht niet!)

Kom geregeld met alle gebruikers bij elkaar en laat dat niet versloffen. Plan bijvoorbeeld elk kwartaal een dagdeel in om met de CRM gebruikers de gebruikservaringen uit te wisselen, nieuwe gebruiksmogelijkheden te trainen, rapportages met klantgegevens bedrijfsbreed te evalueren en actiepunten/doelen op te stellen voor de komende periode. Door dit consequent te doen, voorkom je voortijd eventuele weerstand en blijft het werken met CRM en een CRM systeem succesvol en rendabel.

 

Waar zit in jouw organisatie de weerstand?

Herken je het bovenstaande als gebruiker, manager en/of initiatiefnemer van CRM en het CRM systeem binnen jouw organisatie? Grijp tijdig in en krijg de weerstand gauw boven tafel. Werk vervolgens toe naar het vinden van passende oplossingen. Heb je het gevoel dat je daar hulp bij nodig hebt? Schakel mijn expertise in. Als CRM Adviseur en CRM Coach help ik veel organisaties met bovenstaande kwesties en ondersteun ik bedrijven over zaken als aanschaf, implementatie en optimalisatie van CRM en CRM systemen, waaronder Microsoft Dynamics 365. Je kunt mij altijd mailen of bellen.

 

Bekijk ook de kennisbank van Inteleo met tips, adviezen en interessante artikelen over CRM, CRM systemen en meer.

 

Leo Rietbergen

 

Freelance Dynamics 365 CRM-specialist l CRM Adviseur l CRM Coach

 

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie