- 29/04/2019
- Posted by: Leo Rietbergen
- Categorie: CRM strategie, CRM systeem

Verdiep je goed in een ERP systeem en een CRM systeem: sla niet de plank mis!
CRM systeem en ERP systeem, twee termen die je steeds meer hoort binnen het bedrijfsleven. Niet alleen bij grote bedrijven, maar ook bij kleinere bedrijven die de meerwaarde zien van deze software systemen. Weet je niet precies waar de beide systemen voor staan? Of twijfel je eraan of je dit moet gaan introduceren binnen jouw organisatie, omdat het een andere werkwijze van de medewerkers vraagt en een extra investering is? Levert het genoeg op? Vind hieronder de antwoorden op deze vragen.
Waarin verschilt een ERP systeem van een CRM systeem?
Laat ik eerst beginnen met wat beide systemen gemeen hebben met elkaar: zij zorgen ervoor dat een organisatie belangrijke bedrijfsinformatie kan verzamelen, rangschikken en evalueren. Het grote verschil zit in het feit dat een ERP systeem zich richt op de algehele bedrijfsprocessen en dat een CRM systeem voornamelijk betrekking heeft op klantbeheer en klantrelaties, oftewel de commerciële processen. Om het nog beter te onthouden houdt ERP zich bezig met winst en kostenreductie en CRM met het aantrekken van nieuwe klanten en omzetvergroting bij bestaande klanten.
Waar is ERP de afkorting voor?
ERP is de afkorting voor Enterprise Resource Planning. In een ERP systeem komen alle bedrijfsprocessen samen. Het grote voordeel van dit systeem is dat je effectiever en efficiënter jouw organisatie kunt runnen. Afdelingen kunnen beter samenwerken, omdat informatie eenvoudiger wordt gedeeld en dit goed inzichtelijk wordt gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het beter stroomlijnen van de logistieke afdeling, waardoor orders sneller afgehandeld kunnen worden, de voorraadkosten dalen en de klanttevredenheid groeit. Als jouw organisatie draait op online verkopen (bijvoorbeeld een webshop), dan behaal je hier grote voordelen mee!
Wat is een CRM systeem precies?
CRM staat voor Customer Relationship Management. Met een CRM systeem beschik je over software die jouw organisatie ondersteunt in CRM. Alle informatie over bijvoorbeeld klanten, verkopen, CRM strategie en Social Media data kan in dit systeem worden beheerd. Een CRM systeem maakt commerciële processen en verkoopkansen inzichtelijk en ondersteunt bijvoorbeeld het Salesteam, de Marketing-en communicatieafdeling en de Klantenservice.
Maar nu: zijn beide systemen noodzakelijk voor jouw organisatie?
Daar zijn de meningen over verdeeld. Maar mijn antwoord is: nee, dat hoeft niet. Een CRM systeem is voor veel bedrijven wél een must, vind ik. Zeker omdat een organisatie over zoveel klantinformatie kan beschikken, dat men hierin vaak het overzicht verliest. Met een CRM systeem is dit goed controleerbaar te houden. Een ERP systeem wordt interessant voor bedrijven die bijvoorbeeld al een paar jaar bestaan (of ineens een grote groei doormaken) en waarbij winst en kostenbeheersing steeds belangrijker worden. Door alle bedrijfsprocessen samen te brengen kunnen hierin makkelijker keuzes worden gemaakt. Er zijn ook mogelijkheden om een ERP systeem en een CRM systeem aan elkaar te koppelen of als 1 product (met losse modules) te kopen. Ook dat is interessant om als bedrijf te overwegen. Toch zie je meestal dat bedrijven ervoor kiezen om eerst een CRM systeem te implementeren en eventueel in de toekomst met een ERP systeem of met ERP modules uit te breiden. Bijvoorbeeld met de modules Microsoft Dynamics 365 Business Central / Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations.
Wat kies jij? Kies niet lukraak een systeem en laat je goed informeren!
Aan de hand van het bovenstaande: wat kies jij of heb je al gekozen? In welke fase bevindt jouw organisatie zich? Is de focus meer op klanten of op bedrijfsprocessen, of op allebei? Waarmee kun je de grootste winst boeken: met een CRM systeem of een ERP systeem? Blijf je nog steeds met vragen zitten of wil je meer weten over het werken met de systemen, dan help ik je graag. Je kunt mij altijd mailen of bellen.
Download ook de 10 gratis tips voor een succesvol CRM!
Leo Rietbergen
Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur
E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73