Social CRM: zó pik jij alle belangrijke Social Media info eruit voor jouw bedrijf!

Herken je dit: je raakt de weg kwijt op je Social Media kanalen?

Je hebt een eigen bedrijf of je werkt bijvoorbeeld op de Marketing- en communicatieafdeling van een organisatie. Social Media passen jullie al toe, want jullie zijn actief op Facebook, LinkedIn en Instagram. En dat gaat best wel lekker. Toch lijkt het soms wel alsof je door de bomen het Sociale Media bos niet meer ziet. Zo ontzettend veel informatie komt er op je af en zo ontzettend veel informatie kun je zenden naar je ontvangers. Per dag meer dan je per maand kunt verwerken. Hoe pik je daaruit de gegevens waar je wat mee kunt, zonder het gevoel te hebben dat je continu achter de feiten aan holt? Belangrijke informatie over jouw klanten, jouw concurrenten en jouw markt wil je namelijk niet missen. Stel je voor! De oplossing ligt echt wel voor handen: jouw CRM systeem is één van de reddende engeltjes.

 

Wat is Social CRM eigenlijk?

Social CRM is het integreren van diverse Social Media kanalen in jouw CRM systeem. Om Social Media samen te voegen in je CRM is een goed werkend CRM systeem wel een vereiste. Een CRM systeem zou bijvoorbeeld Microsoft Dynamics 365 kunnen zijn of Salesforce. Is je CRM strategie eenmaal goed uitgedacht, dan kun je via jouw CRM systeem communiceren met jouw klanten en de gegevens weer integreren in jouw CRM systeem. Daarna is het natuurlijk belangrijk om wat met deze gegevens te doen. Dat kun je door de gegevens te analyseren en te evalueren in zelf aangemaakte rapportages.

 

Zet Social CRM in op verschillende afdelingen!

Als eerste denk je bij Social CRM misschien wel aan de Marketing- en Communicatieafdeling van je bedrijf. Daar hebben je collega’s veel te maken met online marketing en is Social CRM makkelijk te introduceren. Er zijn nog meer afdelingen waar je Social CRM kunt inzetten, zoals de Klantenservice. Steeds vaker zie je dat bedrijven een chatomgeving hebben ingericht voor hun klantenservice. Of dat er een speciaal Whatsapp-nummer is aangemaakt. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van review-systemen of polls op bijvoorbeeld Facebook. Al deze gegevens kun je integreren in jouw CRM systeem.

 

Naast de Klantenservice en de Marketingafdeling, kunnen ook de Accountmanagers van de Salesafdeling hun slag slaan met behulp van Social CRM. Zij beschikken met de Social Media kanalen over veel meer wegen om in contact te staan met hun (potentiële) klanten, dan alleen face-to-face en telefonisch contact. Klanten willen aandacht en het liefste de juiste aandacht op het voor hun juiste moment. Accountmanagers kunnen hierop, met de diverse Social Media kanalen, goed inspelen.

 

3 Voordelen van Social CRM voor jouw bedrijf:

Er zijn zeker veel voordelen van Social CRM. Hieronder de 3 belangrijkste;

#1. Je kunt de klantenservice beter inrichten en sneller problemen signaleren (een ontevreden klant moppert vaak veel op Social Media. Dat kun je snel opsporen en oplossen!)

#2. Je kunt makkelijker de fans (ambassadeurs) van jouw organisatie herkennen en belonen voor het promoten van jouw organisatie

#3. Je kunt voor de klant veel meer zichtbaar zijn op talloze Social Media kanalen en op deze manier een vertrouwensband opbouwen.

 

En dit zijn de 2 grootste nadelen van Social CRM

#1. Ook al kun je veel informatie filteren in je CRM systeem, er zal veel informatie zijn die niet altijd van belang is. Hier zul je een passende oplossing voor moeten vinden

#2. Het analyseren en evalueren van de data via Social CRM blijft (deels) mensenwerk. Als bedrijf zul je daar mankracht, tijd en geld in moeten investeren om met deze gegevens succesvolle stappen te blijven zetten.

 

Wat nu? Wel of geen Social CRM voor jouw organisatie?

Misschien roept het bovenstaande veel vraagtekens bij je op met wellicht als belangrijkste vraag: is Social CRM iets voor ons bedrijf? Het antwoord is: ja! Social Media wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Dat zal niet meer stoppen. En pas jij het nog niet toe, dan is jouw concurrent jou op een gegeven moment écht een stap voor. Ik wil niet zeggen dat je daarom ‘wel zou moeten’, maar het is zonde als je nu niet meegaat met de middelen van deze tijd.

 

Richt Social CRM zó in dat het aansluit bij jouw organisatie!

Ik help je graag met het vinden van de beste weg op het gebied van Social CRM. Niet alleen met een CRM systeem, maar ik ga eerst een paar stappen terug, namelijk: waar staan jullie nu als bedrijf, waar willen jullie heen en hoe kunnen jullie Social CRM zó inrichten dat het past binnen de organisatie. Want, de machines en apparaten draaien wel, maar er moet vooral door mensen mee gewerkt worden. En die moeten er de meerwaarde van zien! Wil je meer weten? Je kunt mij altijd mailen of bellen.

 

Download ook de 10 gratis tips voor een succesvol CRM!

 

Leo Rietbergen

 

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie