Waarom high end, mid end, low end en free producten belangrijk zijn!

Met high-, mid- en low-end producten en free producten kun je gerichter verkopen

Wil jij succesvol zijn en succesvol blijven met CE / CRM? Dit blogbericht maakt deel uit van een reeks van 15 blogberichten en is gebaseerd op het CRM Succesplan dat door Inteleo is ontwikkeld. Met het volgen van de 15 stappen van het CRM Succesplan kom je tot een krachtige CRM strategie voor jouw bedrijf.

In dit deel – deel 9 – is de boodschap: door je aanbod op te splitsen in high-end, mid-end, low-end en free producten kun je veel beter je marketing- en verkoopstrategie bepalen en je CRM omgeving er op afstemmen.      

N.B. Ik gebruik hier zowel het woord CRM en ook de letters CE Customer Engagement, zoals Microsoft dat tegenwoordig doet met Microsoft Dynamics 365 CE.

 

Zo meteen dus stap 9, maar eerst nog even terug naar stap 8

Inzicht crm succesplan

 

Dit blogbericht maakt deel uit van een 15-delige blogreeks. Hierna stap 9 over de voordelen van high-end, mid-end, low-end en free producten. Maar de stap ervoor – stap 8 ‘Interactie’– is ook belangrijk om weer even op te frissen. Stap 8 staat in het teken van het bepalen en in kaart brengen van wat per afdeling, per type gebruiker en per entiteit de gewenste rapportage is dat je uit Microsoft Dynamics 365 CE wilt krijgen. Hoe beter je vooraf de gewenste rapportagebehoefte beschrijft, hoe groter de kans dat CRM het gewenste inzicht kan leveren en je jouw Marketing en Sales er op kunt afstemmen. Wil je meer weten over ‘Interactie’, lees dan stap 8 van deze 15-delige blogreeks.

 

Stap 9: hoe duidelijker je je producten en diensten in kaart hebt, hoe beter de Marketing, Sales en CRM-omgeving ingericht kan worden

crm succesplan wat verkopen wij

 

Stel jezelf en/of met je team de onderstaande 5 vragen:

 

#1. Welke producten en/of diensten verkoopt jouw organisatie?

Is het helder welke producten en diensten jouw organisatie verkoopt? Bij veel dienstverlenende bedrijven is dit redelijk eenvoudig in kaart te brengen, omdat er een handjevol diensten wordt aangeboden. Wat anders is het als jouw organisatie bijvoorbeeld een webshop heeft met tientallen, honderden of zelfs duizenden producten. Maar niet alleen webshops kunnen een uitgebreid aanbod van producten hebben, ook vele andere organisaties komen al gauw aan enkele tientallen producten en diensten. Belangrijk daarbij is om duidelijk voor ogen te hebben wat de productgroepen zijn en hoe dit in jouw organisatie is ingedeeld. Werk dit goed uit, zodat het overzichtelijk wordt.

 

#2. Hebben jullie deze producten en/of diensten ingedeeld in high end, mid end, low end en free?

Op de onderstaande afbeelding zie je een ‘Marketingpiramide’. Het doel van de marketingpiramide is dat je jouw Marketing- en Salesstrategie erop richt dat jouw klanten zoveel mogelijk je high end producten of diensten afnemen. Daarvoor heeft je klant ‘duwtjes’ nodig, omdat jouw klant eerst vertrouwen wil krijgen in jouw organisatie en vertrouwen in jouw product of dienst en vaak niet meteen jouw mid end of high end producten afneemt.

Dit kun je als organisatie bereiken door je klant te ‘leiden’ van een free of low end product naar uiteindelijk jouw high end product. Per niveau kun je je eigen prijzen en voorwaarden aan je producten en diensten toekennen en bepalen hoeveel producten en diensten je per niveau je wilt verkopen. Hier kun je vervolgens je volledige Marketing, Sales en CRM omgeving op afstemmen. Hoe ziet de Marketingpiramide er voor jouw organisatie uit? Werk dit verder uit.

 

Producten en diensten crm strategie

 

Marketingpiramide

 

Twee voorbeelden hoe je jouw producten en diensten kunt indelen in high end, mid end, low end en free producten/diensten:

Voorbeeld 1. Stel je hebt een adviesbureau op het gebied van finance. Dan zou de verdeling van je producten en diensten kunnen zijn:

High end: intensief traject van meerdere maanden waarbij een nieuwe koers en strategie op het gebied van finance voor de klant wordt uitgewerkt en geïmplementeerd

Mid end: diverse trainingen op het gebied van finance

Low end: finance-bedrijfsscan tegen een gereduceerd tarief of een finance-introductietraining

Free: gratis kennismakingsgesprek, gratis webinar, gratis e-book, blogberichten en nieuwsbrieven.

 

Voorbeeld 2. Stel je hebt een groothandel in tuinartikelen. Dan zou de verdeling kunnen zijn:

High end: complete tuinsets, tuinhuizen, tuinaanleg, etc.

Mid end: artikelen die tussen low end en high end zitten, zoals tuingereedschap, bbq artikelen, duurdere tuinplanten, etc.

Low end: artikelen zoals laaggeprijsde tuinaccessoires en laaggeprijsde tuinplanten

Free: gratis tuinadviezen, winacties, blogberichten en nieuwsbrieven.

 

#3. Hebben jullie duidelijk beschreven welke producten en/of diensten – op welke manier verkocht worden?

In de bovenstaande afbeelding van de Marketingpiramide staat onder adverteren, online netwerk, offline netwerk en warme relaties welke middelen je kunt inzetten om je free, low end, mid end en high end producten en diensten onder de aandacht kunt krijgen van je klanten. Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden te bedenken. Schrijf uit via welke kanalen jouw producten en diensten op dit moment verkocht worden.

 

#4. Welke producten en/of diensten kunnen met de (nieuwe) free , low end, mid end en high end indeling in de toekomst via welke kanalen verkocht worden?

Had jij jouw producten en diensten in het verleden al ingedeeld volgens de Marketingpiramide? Stel jezelf dan de vraag: wat kan ik nog finetunen? Welke nieuwe kanalen kan ik inzetten? Gebruik je de Marketingpiramide voor het eerst, bedenk dan voor elke productgroep of dienst per niveau welk kanaal het best is om in te zetten. Bijvoorbeeld voor de free producten zou dat Facebook, blogberichten en de nieuwsbrief kunnen zijn. En voor de high end het bezoeken van businessclubs en het geven van presentaties en webinars.

 

#5. Welke producten en/of diensten zijn bedoeld voor welke doelgroepen?

Ken je doelgroep! In Stap 7 van deze 15-delige blogreeks wordt volledig ingegaan op de doelgroep en hoe jij je doelgroep goed in kaart kunt brengen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van bijvoorbeeld de Customer Journey, persona’s en klantcontactmomenten. Lees voor het beantwoorden van deze vraag eerst stap 7 nog eens door.

 

Download het gratis CRM Succesplan werkboek

Wil je weten hoe je het bovenstaande goed uitschrijft? Maak dan gebruik van het CRM Succesplan werkboek die je hier gratis kunt downloaden [link].

 

crm succesplan inteleo strategie

Download hier het GRATIS CRM Succesplan werkboek!

 

Waarom is de Marketingpiramide belangrijk voor CRM?

Om je CRM omgeving en CRM systeem optimaal te kunnen inrichten, moet je wel weten wat je doet en waarvoor je het doet. Als het niet duidelijk genoeg is welke producten en diensten je verkoopt, welke verschillende waardes en mate van belangrijkheid zij hebben voor jouw omzetgroei, wie jouw klanten zijn en met welke kanalen zij te bereiken zijn, hoe kun je dan goed zakendoen? En hoe kun je dan alles uit jouw CRM omgeving en CRM systeem halen en jouw medewerkers goed laten functioneren? Dan krijg je het effect van ‘iedereen doet maar wat’. Beter is om dit goed uit te werken, zodat ‘iedereen doet maar wat’, wordt omgevormd tot ‘iedereen (klanten en medewerkers) krijgt het beste’.

 

Zoek je hulp bij het uitwerken van de Marketingpiramide?

Het goed uitwerken van de Marketingpiramide vergt tijd, aandacht en inzicht. Kom je er zelf of met je team niet uit? Schakel mijn hulp in. Als Microsoft Dynamics 365 CE Coach help ik veel organisaties met bovenstaande kwesties en ondersteun ik bedrijven over zaken als aanschaf, implementatie en optimalisatie van Microsoft Dynamics 365 CE. Je kunt mij altijd mailen of bellen.

 

Bekijk ook de kennisbank van Inteleo met tips, adviezen en interessante artikelen over Microsoft Dynamics 365 CE, CRM systemen en meer.

 

Leo Rietbergen

 

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Adviseur l CRM Coach
E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73

 



Geef een reactie