Wat betekent Customer Intelligence en wat kan ik ermee?

Customer Intelligence: één van de vele gebruikte Engelse termen in het bedrijfsleven

Tegenwoordig vliegen in het bedrijfsleven vele Engelse benamingen je om de oren. Om maar wat te noemen: Customer Intelligence, Customer Engagement en Customer Relationship Management. De term ‘Customer Intelligence’ kom je geregeld tegen als het om klantbeheer gaat. Maar wat betekent het en – nog belangrijker – wat kun je ermee?

 

Dit betekent Customer Intelligence

Customer Intelligence is het verzamelen en analyseren van de gegevens van jouw klant met als doel om jouw klant beter te begrijpen, een betere vertrouwensband op te bouwen én meer aan hem te verkopen. Een tevreden klant die het gevoel heeft dat jij hem begrijpt is een klant voor het leven.

 

Waarom zou je Customer Intelligence toepassen binnen jouw organisatie?

Voor meer sales! Met Customer Intelligence analyseer je alle data van al jouw klanten uit verschillende systemen en kanalen. Hiermee kun je hele specifieke rapportages afdrukken die analyses geven over bijvoorbeeld het aankoopgedrag van je klanten en hun veranderende wensen en behoeftes. Aan de hand hiervan kun je marketingcampagnes starten die zo goed aansluiten op de wensen van je klant, dat een verhoging van je omzet bijna niet meer kan mislukken.

 

Niet alleen meer sales, maar ook meer klantenbinding

Maar niet alleen meer sales is belangrijk. Als je in een jaar meer klanten hebt aangetrokken, maar zij kopen maar eenmalig jouw product, dan moet je er weer hard aan trekken om nieuwe klanten binnen te halen. Met Customer Intelligence kun je ook op individueel klantniveau een goede schatting maken wat deze specifieke klant van jou verwacht. Door deze klant vervolgens persoonlijk te benaderen met interessante aanbiedingen, goede service en extra’s, is de kans op een herhalingsaankoop groter.

 

Interessant: jouw CRM systeem kan een grote rol in spelen in Customer Intelligence

Is er binnen jouw organisatie al een CRM systeem geïmplementeerd, zoals Microsoft Dynamics 365? Of gaat dat er binnenkort komen? Dan is dat een perfect hulpmiddel voor Customer Intelligence. Een CRM systeem verzamelt namelijk voor jouw organisatie al enorme hoeveelheden data over jouw klanten. Waardevolle data waarmee waardevolle analyses gedaan kunnen worden.

 

Tip! Binnenkort wordt Artificial Intelligence populair!

Een goede reden om met Customer Intelligence te beginnen is dat de volgende stap er ook al is, namelijk: Artificial Intelligence Dat wat je nu met Customer Intelligence nog zelf moet bedenken, kan de computer ook. Dan heet het Artificial Intelligence. Dus ‘binnenkort’ (sommigen bedrijven zijn al begonnen – voor anderen zal het nog een paar jaar duren) gaan we allemaal met Artificial Intelligence werken.

 

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over Customer Instelligence of over Microsoft Dynamics 365 CE of wil je weten of het iets voor jouw organisatie is? Of heb je een andere vraag over CRM? Je kunt mij altijd mailen en bellen.

 

Download ook de 10 gratis tips voor een succesvol CRM!

 

Leo Rietbergen

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie