Wat is Big Data en hoe pas je dit succesvol toe in je CRM systeem?

Big Data is ook echt BIG

Big Data betekent letterlijk: een grote hoeveelheid gegevens waar nog geen structuur in zit. Binnen het bedrijfsleven is de term Big Data zeer actueel. Vooral vanwege de explosieve groei van online aankopen en het gebruik van Social Media door miljarden mensen. Hiermee is de hoeveelheid data waarover je als bedrijf kunt beschikken naar duizelingwekkende hoogte gestegen. 

 

Big Data kan een goudmijn voor je bedrijf zijn

Weet je een slimme manier te vinden om de Big Data goed te structureren, te analyseren en er commercieel op in te spelen, dan heb je een goudmijn in handen. Door te analyseren wat de gedragingen van je doelgroep zijn, welke trends er zijn, wat de behoeftes zijn en ook goed te meten wat niet werkt, kun je zeer nauwkeurig inspelen op het koopgedrag van je (potentiële) klant. Je kunt zelfs hiermee nieuwe producten of diensten ontwikkelen. Maar veel bedrijven weten eenvoudigweg niet hoe zij dat moeten organiseren. Vaak is de Big Data in het bedrijf aanwezig, maar wordt er te weinig of zelfs niets mee gedaan. Dat is echt zonde.

 

Gebruik je CRM systeem voor het structureren van de Big Data

Steeds meer CRM systemen, zoals Microsoft Dynamics 365, bieden handige tools om Big Data te integreren. Hierdoor kun je de data structureren en analyseren zoals jij dat handig vindt. Veel supermarkten en winkelketens krijgen bijvoorbeeld enorm veel data van de voordeelkaarten die zij aan hun klanten aanbieden. Al deze data structureren zij in hun CRM systeem om er vervolgens vele analyses op los te laten.

Bijvoorbeeld bij Albert Heijn krijgt de klant korting op producten via de AH Bonuskaart. Fijn voor de klant en tegelijkertijd krijgt Albert Heijn onwijs veel gegevens over het koopgedrag van deze klant. De klant juicht met de korting, maar wie juicht er uiteindelijk het hardst? Ik denk Albert Heijn! Want, zij kunnen met al deze gegevens nauwkeurig inspelen op de koopbehoefte van al hun miljoenen klanten en zelfs aan de individuele klant persoonlijke aanbiedingen tonen. Als elke klant wekelijks 1 product meer koopt naar aanleiding van een interessante aanbieding, dan betekent dat een bedrag met 5 nullen of 6 nullen meer omzet per week voor Albert Heijn.

 

Ook kleine bedrijven kunnen scoren met Big Data

Nu kan ik mij voorstellen dat je je afvraagt of je ook met je kleine onderneming Big Data succesvol kunt gebruiken. Het antwoord is: ja! Maar daarbij is het wel belangrijk dat je ook beschikt over een CRM systeem. Als klein bedrijf kun je, net als grote bedrijven, de beschikking hebben over veel data. Die kun je van je Social Media kanalen halen, zoals Facebook, Instagram en Twitter, maar ook uit al je klantgegevens die al in je CRM systeem staan. Denk hierbij ook aan gegevens die je via je webshop krijgt of misschien werk je ook met een (digitale) klantenkaart. Het principe werkt hetzelfde als bij grote bedrijven: door al deze gegevens in je CRM systeem gestructureerd weer te laten geven en te analyseren, kun je inspelen op de behoefte van de klant.

 

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over hoe je Big Data kunt integreren in Microsoft Dynamics 365 of binnen je algehele CRM strategie? Of heb je een andere vraag over CRM? Je kunt mij altijd mailen en bellen.

 

Download ook de 10 gratis tips voor een succesvol CRM!

 

Leo Rietbergen

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie