Wat is Marketing Automation? Korte uitleg plus 4 tips!

Het principe: je houdt de prospect vast en laat hem/haar niet meer los

Marketing automation zorgt ervoor dat jouw potentiële klant een eenmalige of blijvende klant wordt en hierbij zet je verschillende geautomatiseerde systemen in. Stel: je hebt een evenementenbureau van waaruit je evenementen voor bedrijven organiseert. Meneer X van bedrijf Y wil een groot personeelsfeest organiseren voor zijn 200 medewerkers. Hij gaat op internet op zoek naar een evenementenbureau en komt jouw website tegen. Stop! Daar begint jouw marketing automation! Tenminste, als je marketing automation inzet. Doe je dat nog niet, dan is dat doodzonde en is de kans groter dat hij bij jouw concurrent – die wél aan marketing automation doet – zich beter begrepen voelt. Hoe dat komt, dat lees je hieronder + 4 tips hoe jij zelf marketing automation met succes uitvoert binnen jouw organisatie.

 

Marketing automation is ‘triggers’ sturen

Marketing automation werkt als volgt. Zodra meneer X voor het eerst op jouw website is gekomen, dan weet je in principe nog niets van hem. Hij komt weliswaar in jouw Google Analytics statistieken te staan als ‘unieke bezoeker’, maar daarmee komt hij op een grote anonieme hoop terecht met allemaal andere anonieme unieke bezoekers. Of, als je gebruik maakt van software, waarbij je zakelijke bezoekers kunt traceren aan de hand van hun IP-adres en KvK gegevens, dan weet je al iets meer, maar je wilt veel meer.

 

Je wilt dat de bezoeker zich kenbaar maakt

De eerste stap is dat je wilt dat hij zich persoonlijk kenbaar maakt. Om dat te bereiken kun je hem triggeren met bijvoorbeeld een whitepaper waarin je hem 25 ideeën geeft voor een geweldig bedrijfsfeest. Om dat te downloaden ‘moet’ hij wél zijn voornaam en e-mailadres achterlaten. Ha, dat is de eerste informatie over jouw potentiële klant! Vervolgens kun je hem na 3 dagen een automatische gepersonaliseerde e-mail sturen of hij de whitepaper heeft ontvangen met daarbij een link (grote opvallende button) naar jouw bedrijfsfeestenpagina. Diverse softwaresystemen bieden de mogelijkheid dat de link, die jij erbij plaatst, te traceren is. Dus als hij erop klikt, dan zie jij dat en kun je in jouw marketing automation cyclus hem een geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mail sturen met een video over een geslaagd bedrijfsfeest dat jij hebt georganiseerd. Bekijkt hij de video, dan kun jij dat met jouw marketing automation software ook weer traceren en hem na een dag of vijf een geautomatiseerde gepersonaliseerde aanbieding mailen. Werk vervolgens toe naar het moment dat je hem kunt bellen en de offerte ‘erin kunt koppen’.

 

Hij ziet jouw bedrijf als de beste oplossing

Oftewel, marketing automation is dat je in elke fase van de customer journey volledig geautomatiseerde triggers stuurt om in contact te komen en contact te blijven met jouw potentiële klant. Alles met als doel dat jouw potentiële klant zich volledig begrepen voelt, dat jij de reddende engel bent voor zijn probleem of dat jij de helpende hand bent in het voorzien van zijn behoefte. Je wilt het zo ver brengen dat hij jou als hét bedrijf ziet dat hem het beste kan helpen.

 

4 marketing automation tips waar elk bedrijf wat aan heeft

Veel organisaties passen Marketing automation al toe in hun marketingstrategie. Jouw organisatie kan de volgende zijn. Maak daarom gebruik van de onderstaande 4 tips:

 

#1. Start eerst met een Customer Journey

Hoe denkt en hoe zoekt jouw potentiële klant op het online kanaal als hij een probleem of een behoefte heeft? Dat is een belangrijke basisgedachte van marketing automation. Denk daar zorgvuldig over na en onderzoek het nauwkeurig. Het uitwerken van een Customer Journey (klantreis) kan daarbij van grote waarde zijn. In mijn blog over Customer Journey lees je alles over wat een Customer Journey is en hoe je het in een paar stappen voor jouw organisatie in kaart brengt. Het hebben van een uitgewerkte Customer Journey is niet voldoende en er is meer nodig. Het zoeken naar goede software is daarom de volgende stap.

 

#2. Kies marketing automation software die bij jouw bedrijf past

Er zijn veel marketing automation software systemen die je kunt aanschaffen. Een bekend (deels gratis) systeem is Mailchimp. Wil je echter meer mogelijkheden, dan zijn bijvoorbeeld Salesforce, ActiveCampaign, Act-on, ClickDimensions, Microsoft Marketing en Hubspot bekende spelers [uitgaande links]. De prijzen variëren tussen vijftig euro en een paar duizend euro per maand. Dat is helemaal afhankelijk van het pakket dat je kiest, het aantal contacten waarnaar jij maandelijks berichten stuurt en het type berichten dat je wilt verspreiden (e-mail, sms, etc).

 

#3. Schrijf goede content

Met het sturen van een e-mail en een call-to-action-button ben je er nog niet. De tekst moet pakkend zijn, passen in de fase van de Customer Journey en precies kloppen bij de behoefte van de lezer. Meneer X uit het bovenstaande voorbeeld heeft niets aan een tekst over bijvoorbeeld het organiseren van een klantendag. Tenminste, niet in de beginfase van de Customer Journey. Hij wil een bedrijfsfeest organiseren en dan wil hij informatie over bedrijfsfeesten. De informatie over het organiseren van een klantendag kun je wél sturen in bijvoorbeeld een latere fase van de Customer Journey of tijdens de aftersales fase. Mocht je zelf moeite hebben met het schrijven van pakkende teksten, schakel dan een tekstschrijver in. De investering haal je er absoluut uit, zeker als meneer X door een goede marketing automation strategie een klant is geworden en velen na hem.

 

#4. Koppel je Marketing Automation systeem aan je CRM systeem

Werk je al met een CRM systeem of overweeg je het in te zetten? Zet alle data die je hebt verkregen via het Marketing Automation systeem bij de klantgegevens in je CRM systeem. Het CRM systeem is een centraal klantsysteem binnen jouw organisatie en hoe meer informatie over een klant beschikbaar is hoe beter. Iedereen die met klanten te maken heeft, bijvoorbeeld de marketing- en salesafdeling, de klantenservice en de administratie kan de (potentiële) klant nog beter bedienen.

 

Wat houdt je nog tegen?

Er is heel veel meer te vertellen over Marketing Automation al dan niet in combinatie met een CRM systeem. Veel meer. En eigenlijk durf ik wel te stellen dat ieder bedrijf, groot of klein, marketing automation succesvol in kan zetten. Twijfel je nog, omdat je denkt dat het te kostbaar is of teveel voorbereidend werk is? Of weet je niet welk systeem bij jouw organisatie past? Ik help je graag. Neem contact met mij op door een e-mail te sturen of mij te bellen.

 

Bekijk ook de Kennisbank met tips, artikelen en checklists over CRM, Social Media, Online Marketing, Customer Experience en meer!

 

Leo Rietbergen

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73

 

 



Geef een reactie