Zal ik voor Microsoft Dynamics 365 CRM kiezen? Ja of Nee?

Dit is waarom Microsoft Dynamics 365 CE voor jouw organisatie geschikt kán zijn!

Ga je binnenkort een CRM systeem kiezen? CRM staat voor: Customer Relationship Management en hierin heb je héél veel keuze. Er zijn meer CRM systemen op de markt dan dat er automerken zijn. Bij het kiezen van een auto heb je te maken met een merk, een model en een leverancier. Dit geldt ook voor het kiezen van CRM. Bijvoorbeeld:

  • Welk ‘merk’ CRM ga je kiezen? Ga je voor: Microsoft, Salesforce, Zoho, Sugar CRM?
  • Welke versie, modules ga je kiezen? Wil je de module: Verkoop, Marketing, Service, Projecten?
  • Welke leverancier(s) ga je kiezen? Heb je behoefte aan: begeleiding, levering of implementatie?

 

‘Wij van wc eend adviseren wc eend’

Je kunt natuurlijk zelf een CRM systeem kiezen, met hulp van je collega’s, of je schakelt een externe specialist in. Houd er rekening mee dat bij externe specialisten meestal geldt: ‘Wij van wc eend adviseren wc eend’. Oftewel, een onafhankelijke externe specialist is moeilijk te vinden. Vraag dus altijd advies aan meerdere partijen!

 

Bestaat het ideale CRM systeem?

Helaas is er niet een ‘ideaal CRM systeem’ dat voor elk bedrijf in elke situatie goed is. Welk CRM systeem bij jouw organisatie en bij jouw situatie het beste is, hangt af van een aantal factoren. Deze factoren worden ook wel keuzecriteria genoemd. Lees hieronder welke 3 dit zijn.

 

Keuzecriteria – neem deze 3 belangrijkste aandachtspunten altijd in je beslissing mee

Hoe bepaal je nu of een CRM systeem, zoals Microsoft Dynamics 365, voor jouw organisatie de beste keus is? Dit is niet in 2 à 3 regels tekst even gezegd. Wel geldt dat er 3 hele belangrijke aandachtspunten zijn. Als je goed nadenkt over deze 3 aandachtspunten, en duidelijke antwoorden hebt geformuleerd, dan wordt de keuze van het juiste CRM systeem in ieder geval een stuk eenvoudiger om te maken.

 

1e aandachtspunt: doel

Wat wil je bereiken met de inzet van CRM? Denk hierbij aan: je strategie, motivatie en wat zijn de KPI’s. Maak je doelstelling(en) SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden. Zorg dat je je doelstelling(en) duidelijk omschrijft op 1 A4tje. Belangrijk hierbij is dat dit breed gedragen wordt in de organisatie. Is er geen duidelijk doel? Wacht dan met het kiezen van een CRM en ga zeker nog geen CRM implementeren! Zonder doel heb je namelijk geen richting en kun je geen juiste beslissing maken in de keuze van een CRM systeem.

 

2e aandachtspunt: mens

Hoe is het met de cultuur, kennis en vaardigheden​ binnen je organisatie gesteld als het om het onderwerp CRM gaat? Wie moeten bijvoorbeeld het CRM doel gaan realiseren (wie worden de ‘gebruikers’)? En is er een intern of extern CRM team, zoals een eigenaar, functioneel beheerder en een technisch beheerder? Maar ook, wat zijn de persoonlijke drijfveren om te gaan werken met een (nieuw) CRM? Oftewel, what’s in it for me? Uiteindelijk is de factor mens de belangrijkste succesfactor voor het behalen van de CRM doelstellingen. Gek genoeg kom ik nog regelmatig trajecten tegen waar bij het kiezen van een CRM systeem nauwelijks of geen rekening gehouden wordt met de uiteindelijke gebruikers.

 

3e aandachtspunt: al aanwezige IT systemen

Welke applicaties worden nu gebruikt binnen je organisatie? Denk aan:

  • Welke applicaties zijn er nu – welke komen er binnenkort?
  • Met welke apparaten worden de huidige applicaties gebruikt? PC, tablet, telefoon?
  • Met welke applicaties (gegevens) moet CRM worden geïntegreerd?

De kracht van CRM wordt beter benut als CRM wordt geïntegreerd met andere (al aanwezige) applicaties. De gewenste integratie is een belangrijk selectie criterium!

 

Dat is allemaal wel leuk, maar hoe nu verder?

Om het juiste CRM systeem te kiezen, volg je de onderstaande 3 stappen:

  • Stap 1. Zorg voor duidelijke antwoorden op bovengenoemde keuze criteria
  • Stap 2. Selecteer een aantal leveranciers om de antwoorden van stap 1 te bespreken
  • Stap 3. Kies enkele leveranciers uit voor een uitgebreide presentatie/demonstratie (workshop)

Indien nodig herhaal deze stappen – op basis van voortschrijdend inzicht. Ga niet over 1 nacht ijs. Zorg voor een goed onderbouwde en weloverwogen keuze.

 

Zo maak je de uiteindelijke keuze

Voor het behalen van de CRM doelstelling(en) is het gebruikte CRM systeem NIET de belangrijkste succesfactor! Het met het juiste team mensen toewerken naar het gezamenlijke doel is veel belangrijker. Toch is het hebben van een goed CRM systeem onmisbaar. Heb jij daarom al eens aan Microsoft Dynamics 365 CE gedacht?

 

Voordelen Microsoft Dynamics 365 CE

Dit zijn de voordelen van Microsoft Dynamics 365 CE (ook wel Dynamics 365 Customer Engagement genoemd):

  • Het is van Microsoft. Microsoft heeft veel geld, veel klanten en veel programmeurs die continu bezig zijn met het optimaliseren van het systeem
  • Het is van Microsoft. Microsoft Dynamics 365 is een breed platform met vele versies, modules en integraties met andere Microsoft applicaties (Office 365)
  • Het is van Microsoft. Ben je uiteindelijk niet tevreden over de leverancier, dan zijn er altijd nog vele andere leveranciers die je kunnen helpen met Dynamics 365.

 

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over Microsoft Dynamics 365 CE of heb je een andere vraag over CRM? Je kunt mij altijd mailen en bellen. Succes met de keuze!

 

Leo Rietbergen
Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73

 

 



Geef een reactie