CRM is net een voetbalwedstrijd, maar dan anders!

Vergelijk het met…

“Waar kun je CRM mee vergelijken?” Die vraag wordt mij regelmatig gesteld. In mijn ruim 25 jaar ervaring als CRM specialist en CRM coach gebruik ik regelmatig 3 interessante vergelijkingen. Elke vergelijking gaat mank, maar het verheldert vaak wel. Daarom hieronder 3 vergelijkingen om de belangrijkste aandachtspunten van CRM te verduidelijken.

 

Voetbalwedstijd versus CRM

Overeenkomsten:

  • Je doet het met een team
  • Ieder team lid heeft een eigen taak (specialisme)
  • Je doet het om te winnen


Verschillen

  • Bij voetbal zijn duidelijke regels – bij CRM vaak niet

 

Huis bouwen versus CRM

Overeenkomsten:

  • Je moet weten wat je wilt voordat je begint
  • Je hebt verschillende type specialisten nodig
  • Als het eenmaal ‘klaar’ is kun je het verbouwen
  • Je moet het onderhouden


Verschillen

  • Huizen bouwen doen we al honderden jaren – CRM gebruiken nog geen 50 jaar

 

Samen op vakantie gaan versus CRM

Overeenkomsten:

  • Samen bepalen waar je heen wilt
  • Samen bepalen wat je gaat doen
  • Bepalen hoeveel geld je wilt uitgeven
  • Wat neem je mee op vakantie (waarom) | welke informatie leg je vast (waarom)


Verschillen

  • Bij CRM zijn vaak meer mensen (meningen) betrokken.

 

Wat is de moraal van dit verhaal?

CRM is niet iets wat je ‘even’ doet. Niet iets wat je koopt en dat ‘het’ dan klaar is. Om CRM succesvol te gebruiken heb je een plan nodig. En ook een team nodig dat gemotiveerd is en goed weet hoe CRM toe te passen. Je moet een doel hebben. En zo is er nog een aantal aandachtspunten. Ik heb daarom een CRM Succesplan ontwikkeld met de belangrijkste 15 aandachtspunten om te komen tot succesvol CRM. Deze 15 aandachtspunten kun je voor je eigen situatie uitwerken in het gratis CRM Succesplan Werkboek.

crm succesplan inteleo strategie

 

Hoe ga je aan de slag met het gratis CRM Succesplan?

Download het gratis CRM Succesplan werkboek. Lees het CRM Succesplan goed door en vul de vragen in die in het werkboek staan. Het invullen van de vragen kun je ook met je CRM team doen. Maak tenslotte je eigen CRM Succesplan en blijf CRM optimaliseren. Hulp nodig? Schakel mijn expertise in. Als CRM Adviseur en CRM Coach ondersteun ik bedrijven over zaken als aanschaf, implementatie en optimalisatie van CRM en CRM systemen, waaronder Microsoft Dynamics 365. Je kunt mij altijd mailen of bellen.

 

Bekijk ook de kennisbank van Inteleo met tips, adviezen en interessante artikelen over CRM, CRM systemen en meer.

 

Leo Rietbergen

 

Freelance Dynamics 365 CRM-specialist l CRM Adviseur l CRM Coach

 

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie