De kracht van CRM

Weet jij wat de kracht van CRM is?

Wellicht heb je weleens gedacht ‘CRM is niets voor mij’. Dan herken je je misschien ook in een van de redenen die ik in mijn eerste blog beschreef. Misschien heb je dan ook weleens gedacht: ‘Eigenlijk besteed ik er niet genoeg aandacht aan’ of ‘Ik benut niet alle mogelijkheden van CRM’. CRM kan namelijk veel, misschien wel teveel. En daarom moet jouw CRM-team een belangrijke eigenschap beheersen: STRUCTUUR.

De kracht van CRM zit hem in drie belangrijke aandachtspunten: informatie beheren, processen ondersteunen en rapportage. Meer aandacht voor de kracht van CRM resulteert automatisch in meer adoptie bij de gebruikers, en niet onbelangrijk, ook voor meer plezier.

 

Beheer en controleer

Bij het beheren van informatie denk je natuurlijk goed na over het soort gegevens wat je gaat opnemen in CRM. De informatie is voor iedereen inzichtelijk en moet ook bruikbaar zijn. Op basis van jouw bedrijfsdoel maak je een keuze in de velden die je gaat invoeren. Met CRM kun je heel veel verschillende soorten gegevens beheren; Accounts, Contactpersonen, Verkoopkansen, Activiteiten, Aanvragen, Service contracten, Omzet en veel meer.

Onderhoud en beheer is minstens zo belangrijk als het invoeren van de basisgegevens. Controleer ook op dubbele gegevens en onvolledigheid. Check dus regelmatig of jouw team wel de juiste gegevens vastlegt om het doel te bereiken. Op die manier ervaar je een positief effect in het bedrijfsresultaat.

 

Oorzaak en gevolg

Microsoft Dynamics 365 CRM biedt veel mogelijkheden voor het ondersteunen van processen op basis van als ‘dit’ gebeurt, moet er automatisch ‘dat’ op volgen. Maar het is software, dus je moet wel de juiste opdracht geven. Van belang is dat de gewenste processen geautomatiseerd worden. Een goed voorbeeld hiervan is het automatisch aanvullen van adresgegevens. Naast gemak zorgt dit ook voor een extra controle op correctheid.

Zorg ervoor dat relatiebeheer geautomatiseerd wordt, ook al gaat het om een simpele aanmelding voor een nieuwsbrief. Investeer in elke relatie.

 

Inzicht en overzicht

Door middel van rapportages en dashboard geef je jouw collega’s bruikbare input voor optimale prestatie. Microsoft Dynamics CRM kan optioneel worden uitgebreid met Microsoft Power BI. Dat is Business Intelligence in zijn meest krachtige vorm.

Houd goed in de gaten dat de lijsten en overzichten die je genereert passen bij de behoefte van jouw collega’s. Door het aanpassen van de gegevens of automatisering van processen is het goed mogelijk dat je na verloop van tijd een verbeterde versie kan aanbieden voor optimaal gebruik van de contactmanagementmogelijkheden, eenvoudig beheer van de verkoopkansen en snelle afhandeling van service calls. Of welke ander uitgangspunt je voor ogen hebt, dankzij jouw krachtige CRM.

 

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over Microsoft Dynamics 365 CRM of heb je een andere vraag over CRM? Je kunt mij altijd mailen, bellen, skypen. Succes met de keuze!

Leo Rietbergen
Freelance Dynamics 365 CRM specialist

E-mail: info@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73 • Skype: leo@365abc.nl



Geef een reactie