Succesvol zijn in CRM? Werk met de juiste applicaties, tools en middelen!

Een goed begin met de juiste technologieën is het halve werk

Wil jij succesvol zijn en succesvol blijven met CE / CRM? In dit artikel is de boodschap: succesvol CRM valt of staat met het werken met goede applicaties, tools en middelen. Daarom in dit artikel 3 interessante vragen die je jezelf kunt stellen om dat doel te bereiken.    

N.B. Ik gebruik hier zowel het woord CRM en ook de letters CE Customer Engagement, zoals Microsoft dat tegenwoordig doet met Microsoft Dynamics 365 CE.


3 vragen die je jezelf moet stellen om je applicaties, tools en andere middelen op orde te hebben

Voor succesvol CRM (Customer Engagement Management) zijn er 3 belangrijke succesfactoren die niet mogen ontbreken, namelijk: doel, mens en middel.

Overzicht: Doel, Mens en Middel

Om onbezorgd met je CRM systeem en CRM strategie aan de slag te (blijven) gaan is het belangrijk dat het middel (de technologie) binnen jouw organisatie op orde is. Daarom hieronder 3 vragen die je jezelf zou moeten stellen als het gaat om de factor ‘Middel’.


# Vraag 1.  Welke applicaties hebben wij al in huis en zijn deze geïntegreerd met Microsoft Dynamics 365 CE?

Zomaar in het wilde weg beginnen met CRM is gedoemd te mislukken. Ook als je al een tijd bezig bent met CRM, dan is het belangrijk om een inventarisatie te maken van de applicaties, tools en andere technologieën waarmee gewerkt wordt. Met deze inventarisatie kun je vervolgens in kaart brengen of ze geïntegreerd zijn met Microsoft Dynamics 365 CE en, zo niet, wat ervoor nodig is om dit voor elkaar te krijgen. Maak hierbij gebruik van het onderstaande schema.

apps en tools microsoft dynamics 365 ce


# Vraag 2. Wat zijn de middelen die we hebben en/of kunnen kopen?

Werkt jouw organisatie bijvoorbeeld al met LinkedIn (LinkedIn Sales Navigator)? Maken jullie gebruik van ClickDimensions? Zijn er andere middelen die interessant zijn om aan te schaffen en direct te koppelen met Microsoft Dynamics 365 CE? Onderzoek welke mogelijkheden er zijn. Maak hierbij gebruik van het onderstaande schema.

Advies: er zijn heel veel middelen die ingezet kunnen worden voor CRM. Vaak ook middelen waar je niet meteen aan denkt. Schakel een CRM Specialist of CRM Coach in die jou hierin kan adviseren.

applicaties microsoft dynamics 365 ce crm


# Vraag 3. Gebruiken we de juiste middelen op de juiste manier? Wat kan anders/beter?

Ben je eenmaal gestart met CRM en met het koppelen/integreren van diverse applocaties, tools en andere technologie, dan is het zaak om te blijven optimaliseren. Stel jezelf daarom bij elk middel dat je in de bovenstaande schema’s hebt toegevoegd de vraag of jouw collega’s/medewerkers op de juiste manier ermee werken. Betrek je collega’s en medewerkers erbij, door hen plus-en minpunten te laten benoemen. Stel aan hen bijvoorbeeld de vraag: wat gaat goed en wat kan beter? Check ook of qua integratie alles goed werkt. En maken jullie optimaal gebruik van alle belangrijke functionaliteiten? Door dit in kaart te brengen onderschep je tijdig toekomstige valkuilen. CRM kost tijd, geld en inzet van je collega’s/medewerkers. Dan is het optimaal functioneren ervan een onmisbare factor.


Schakel hulp in

Heb je het gevoel dat je als CRM Manager of CRM gebruiker de inzet van bovenstaande applicaties, tools en andere technologieën beter kan? Of zijn jullie toe aan de volgende stap en willen jullie bijvoorbeeld bepaalde applicaties uitbreiden? Schakel mijn expertise in. Als Microsoft Dynamics 365 CE Adviseur en Coach help ik veel organisaties met bovenstaande kwesties en ondersteun ik bedrijven over zaken als aanschaf, implementatie en optimalisatie van CRM en CRM systemen, waaronder Microsoft Dynamics 365 CE. Je kunt mij altijd mailen of bellen.

Bekijk ook de kennisbank van Inteleo met tips, adviezen en interessante artikelen over Microsoft Dynamics 365 CE, CRM systemen en meer.

Leo Rietbergen

Freelance Dynamics 365 CE specialist l CRM Adviseur l CRM Coach
E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie