Wat is Microsoft Dynamics 365?

Maak kennis met Microsoft Dynamics 365

Microsoft Dynamics 365 is een product van, hoe kan het ook anders: Microsoft. Microsoft is al vele jaren een belangrijke speler als het om bijvoorbeeld CRM gaat. Maar in 2016 heeft Microsoft een extra slimme stap gezet door Customer Relationship Management (CRM) en Enterprise Resource Planning (ERP) te combineren tot Microsoft Dynamics 365. Dit is een enorm succes geworden waar veel bedrijven op meeliften. Ondertussen worden er steeds meer functionaliteiten toegevoegd aan Microsoft Dynamics 365.

 

De gouden combinatie van CRM en ERP

Waarom werkt de combinatie van CRM en ERP zo goed? ERP is software dat belangrijke informatie van verschillende bedrijfsafdelingen bij elkaar brengt met als doel om productiviteit in een bedrijf te verhogen tegen lagere kosten. En CRM houdt zich bezig met de relatie en interactie met klanten. Door deze twee samen te voegen kun je als bedrijf snel en goed inspelen op de (veranderende) behoefte van de klant of potentiële klant. Dat heeft Microsoft dus goed gezien.

 

Waar bestaat Microsoft Dynamics 365 uit?

Dynamics 365 bestaat uit diverse bedrijfssoftware applicaties die volledig in de cloud functioneren. Je kunt het vergelijken met apps zoals op je telefoon. Het fijne aan Microsoft Dynamics 365 is dat er een perfecte integratie is tussen zowel ERP en CRM, maar ook met andere Microsoft applicaties, zoals Office 365, Azure, Microsoft PowerApps en Business Intelligence tools. Met al deze mogelijkheden heb je als bedrijf een compleet overzicht van klantrecords, klantgedrag, verkooptransacties, informatie over bestellingen, voorraadbeheer en rapportages om de juiste koers van je bedrijf te bepalen.

De bedrijfssoftware applicaties omvatten:

  • Microsoft Dynamics 365 for Sales: sales medewerkers krijgen met deze tool een compleet overzicht van het klantenbestand, waarbij er goed ingespeeld kan worden op de (wisselende) behoeftes van de klant
  • Microsoft Dynamics 365 for Marketing: marketingmedewerkers kunnen met deze tool marketingprocessen volledig automatiseren, inclusief het integreren van online marketingdoelstellingen
  • Microsoft Dynamics 365 for Customer Service: met deze tool hebben klantcontactmedewerkers alles in huis om snel de klant te bedienen
  • Microsoft Dynamics 365 for Field Service: ideaal voor het goed verlenen van service aan de klant, waardoor problemen voortijdig worden gesignaleerd en onvrede en extra kosten worden voorkomen
  • Microsoft Dynamics 365 for Project Service Automation: met deze tool van Microsoft Dynamics 365 worden projecten goed bewaakt, zodat ze op tijd worden afgerond en binnen het budget blijven
  • Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations: met deze tool kun je de volledige bedrijfsvoering van je bedrijf in kaart brengen en actueel houden, inclusief de financiën, projecten en bedrijfsprognoses
  • Microsoft Dynamics 365 for Retail: ideaal voor winkeliers of bedrijven met veel klantcontacten. Behoud een goede vertrouwensbasis met je klant door het samenbrengen van digitale processen, maar ook van winkel- en backoffice-processen
  • Microsoft Dynamics 365 for Talent: HR-managers en HR-medewerkers hebben veel baat bij deze tool, omdat het de HR-processen stroomlijnt. Daarnaast kun je met deze tool beter inschatten welke medewerkers aangetrokken moeten worden, hoe zij zich betrokken voelen en zij hun talent kunnen ontwikkelen
  • Microsoft Dynamics 365 Business Central: is ontworpen voor bedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-één-oplossing voor bedrijfsbeheer om zakelijke processen te stroomlijnen en te verbinden, de interactie met klanten te verbeteren en groei mogelijk te maken.

 

Waar bestaat Microsoft Dynamics 365 CE uit?

De term Dynamics 365 CE wordt veel gebruikt als we het hebben over de Verkoop, Marketing en Service functionaliteit. Ook de term Dynamics 365 Customer Engagement wordt hiervoor gebruikt. Het is dus een verzamelnaam. Je kunt kiezen uit 2 edities, namelijk Business of Enterprise en meerdere modules, ook wel apps genoemd. De keuze is afhankelijk van wat je verwacht van CRM binnen je organisatie. Daarnaast kan iedere medewerker vanuit zijn eigen taken een eigen tool krijgen binnen Microsoft Dynamics 365.

 

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over Microsoft Dynamics 365 CE of wil je weten of het iets voor jouw organisatie is? Of heb je een andere vraag over CRM? Je kunt mij altijd mailen en bellen. Succes met de keuze!

 

Leo Rietbergen
Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: info@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie