- 25/06/2021
- Posted by: Leo Rietbergen
- Category: ADKAR, CRM

Succes met CRM vraagt om een weldoordachte aanpak
Hoe beter je zorgt voor goed verandermanagement, hoe groter de kans dat CRM binnen jouw organisatie een succes wordt. Daarmee kun je dan ook meteen de functionaliteiten van het systeem beter benutten door het goed in te richten. Microsoft Dynamics 365 kan namelijk op vele manieren worden ingericht, uitgebreid en worden geïntegreerd.
Het optimale CRM Succes behaal je door te zorgen voor een goede balans tussen mens en techniek
Met een betere inrichting, extra uitbreidingen en meer integratie zal het CRM Succes zeker toenemen. Het ‘gevaar’ hierbij is wel dat er vaak te veel focus is op de techniek, echter, de techniek bepaalt maar voor de helft het succes. De andere helft van het succes wordt bepaald door de mens. Vergeet de factor mens dus niet!
Verandering heeft aandacht nodig
Een manier om te zorgen voor een goede balans tussen mens en techniek is om op basis van de ADKAR methode van Prosci de verandering door te voeren. Hieronder leg ik je dan ook graag uit wat de ADKAR methode is en hoe dit een goede combinatie is met verandermanagement op het gebied van CRM.
De Prosci ADKAR methode
Deze methode bestaat al vele jaren en wordt bij vele verandertrajecten toegepast. Deze methode is ook goed te gebruiken voor het behalen van meer succes met CRM. De ADKAR methode bestaat uit 5 fases waar jij, het CRM team en de gebruikers doorheen zullen moeten voor het beste resultaat.
Fase 1 Awareness
In deze fase zet je een aantal vragen op een rij, zoals:
Ben je je bewust van de situatie en de mogelijkheden?
Wordt CRM niet optimaal gebruikt?
Wordt er in silo’s langs elkaar heen gewerkt?
Worden de functionaliteiten niet optimaal gebruikt?
Is de kwaliteit van de gegevens in CRM slecht (niet actueel en niet volledig)?
Als je dit weet, kun je door naar de volgende fase. Belangrijk: is er een CRM team? Zorg dat het hele CRM team deze fase heeft doorlopen.
Fase 2 Desire
Heb jij de ‘desire’, oftewel, de behoefte om te zorgen voor meer succes met CRM?
Het helpt als er een noodzaak is. Bijvoorbeeld, als het dak lekt, is er een ‘desire’ om het te (laten) repareren. Maar het is slimmer om de problemen te voorkomen. Zorg daarom continu voor de behoefte om het resultaat van het gebruik van CRM te optimaliseren.
Heb jij de desire? Top! Ga door naar de volgende fase. En zorg dat het hele CRM team de desire heeft, wil je de situatie verbeteren.
Fase 3 knowledge
Er is heel veel informatie beschikbaar over hoe je projecten kunt verbeteren en over hoe je meer succes kunt hebben door beter gebruik van CRM. Maar, informatie is nog geen kennis!
Hoe staat het bijvoorbeeld met jouw kennis over het verbeteren van het CRM resultaat?
Hoe staat het met deze kennis binnen het CRM team?
Fase 4 Ability
Als je awarenes, desire en kennis hebt, dan ben je al goed bezig, maar er is meer nodig. Alle 5 de fases moeten het liefst in deze volgorde positief worden afgerond. In deze fase – fase 4 – wordt het tijd om iets te doen.
Zorg voor een team, maak een plan en ga het plan uitvoeren.
In mijn Masterclass geef ik een uitgewerkt voorbeeld hoe je dat goed aanpakt.
Fase 5 Reinforcement
Top als je de vorige fases met succes hebt doorlopen. Vier feest! Deel het succes, maar stop niet!
Begin weer bij fase 1 en ga elk resultaat optimaliseren. Maak meer mensen enthousiast en werk nog beter samen. Meer fases zijn er niet en moeilijker wordt het niet.
Samenvatting
ADKAR is een bewezen methode voor het verbeteren van verandermanagement. Je kunt het niet alleen en zorg daarom voor een team waar de teamspirit optimaal functioneert.
Conclusie
Verbeter je de succesfactoren, dan verbeter je het succes van het CRM gebruik. Dat kun je bijvoorbeeld zo doen:
- Doel: weet wat je wilt
- Mens: zorg voor een goed team – met ADKAR & CRM kennis en ervaring
- Middel: tijd, geld en Microsoft Dynamics 365 CRM.
Hoe nu verder?
Ik help je graag! CRM begint met een goed gesprek en ik raad je aan om ook de volgende stappen te nemen:
Lees mijn e-boek ‘Meer succes met CRM doe je zo’ en bespreek het met je collega’s. Volg mijn gratis masterclass, volg mijn gratis online training, of neem gewoon even contact met mij op. Veel succes en plezier met CRM.