Zo krijg je het beste inzicht in de gegevens uit Microsoft Dynamics 365 CE!

Haal dié gegevens uit Microsoft Dynamics 365 CE waar je als organisatie wat mee kunt

Wil jij succesvol zijn en succesvol blijven met CE / CRM? Dit blogbericht maakt deel uit van een reeks van 15 blogberichten en is gebaseerd op het CRM Succesplan dat door Inteleo is ontwikkeld. Met het volgen van de 15 stappen van het CRM Succesplan kom je tot een krachtige CRM strategie voor jouw bedrijf.

In dit deel – deel 8 – is de boodschap: hoe duidelijker het is welke gegevens je uit Microsoft Dynamics 365 CE wilt halen, hoe beter je weet welke gegevens je er in moet stoppen.    

N.B. Ik gebruik hier zowel het woord CRM en ook de letters CE Customer Engagement, zoals Microsoft dat tegenwoordig doet met Microsoft Dynamics 365 CE.

 

Zo meteen dus stap 8, maar eerst nog even terug naar stap 7

interactie crm succesplan

 

Dit blogbericht maakt deel uit van een 15-delige blogreeks. Hieronder lees je hoe je duidelijk op een rij zet welke gegevens je in welke vorm in Microsoft Dynamics 365 CE weergegeven wilt hebben om ze goed te kunnen interpreteren. Maar de stap ervoor – stap 7 – is ook belangrijk om weer even op te frissen. In Stap 7 heb ik beschreven hoe belangrijk het is om voor jezelf helder te hebben wat de klantmomenten zijn gedurende het hele proces dat jouw klant een potentiële klant en daarna een volwaardige klant is. Hierbij kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de Customer Journey, het AIDA-model en het See-Think-Do-Care model. Alle modellen komen in stap 7 aan bod.

Wil je meer weten over ‘Interactie’, lees dan stap 7 van deze 15-delige blogreeks.

 

Stap 8: hoe beter je vooraf de gewenste rapportage behoefte beschrijft, hoe groter de kans dat CRM het gewenste inzicht kan leveren

 

Inzicht crm succesplan

 

In Microsoft Dynamics 365 CE kun je de gegevens in verschillende vormen laten weergeven in standaard dashboards of met zelf aangemaakte dashboards. De gegevens kunnen zichtbaar worden in de vorm van weergaves, lijsten en grafieken. Dit kun je zelf kiezen en instellen. Dat is allemaal heel nuttig, maar het werkt alleen optimaal als je weet wat jij en/of jouw team precies aan informatie willen hebben.

 

Schrijf uit welke informatie hoe weergegeven moeten worden

Om te bepalen welke gegevens hoe in Microsoft Dynamics 365 weergegeven moeten worden, is het belangrijk om uit te schrijven wat hierin de behoeftes zijn van jezelf, jouw team en jouw individuele teamleden. Stel jezelf daarom de volgende vraag:

 

“Wat is – per afdeling / per type gebruiker / per entiteit de gewenste rapportage?”

 

Beschrijf vervolgens zo uitgebreid mogelijk:

  • de gewenste weergaves
  • de gewenste grafieken
  • de gewenste dashboards.

Denk aan welke velden (kolommen), welke sortering, welke filtering, etc. Bijvoorbeeld omzet per klant van grootste klant naar kleinste klant, gefilterd op klanten in Nederland.

 

Wil je weten hoe je dit goed uitschrijft? Maak dan gebruik van het CRM Succesplan werkboek die je hier gratis kunt downloaden.

 

crm succesplan inteleo strategie

Download hier het GRATIS CRM Succesplan werkboek!

 

Volg trainingen om te weten wat de functionaliteiten zijn

Microsoft Dyamics 365 CE biedt heel veel functionaliteit. Dit is meteen ook een valkuil, want bij gebrek aan goede kennis, is de kans groot dat niet alle interessante functionaliteiten worden benut. Het is daarom raadzaam om een training of cursus te volgen met alle medewerkers die binnen jouw organisatie (gaan) werken met Microsoft Dynamics 365 CE.

 

Kom je er zelf niet uit?

Het goed in beeld hebben van wat je van Microsoft Dynamics 365 CE verwacht, is niet altijd eenvoudig. Ook het goed laten weergeven en interpreteren van de gegevens niet. Ik kan je daarbij helpen, door middel van coaching, training en consultancy

Schakel mijn hulp in als jouw organisatie op het punt staat om te gaan werken met Microsoft Dynamics 365 CE of als jullie CRM systeem moet worden geoptimaliseerd. Als Microsoft Dynamics 365 CE Coach help ik veel organisaties met bovenstaande kwesties en ondersteun ik bedrijven over zaken als aanschaf, implementatie en optimalisatie van Microsoft Dynamics 365 CE. Je kunt mij altijd mailen of bellen.

 

Bekijk ook de kennisbank van Inteleo met tips, adviezen en interessante artikelen over Microsoft Dynamics 365 CE, CRM systemen en meer.

 

Leo Rietbergen

 

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Adviseur l CRM Coach
E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73

 



Geef een reactie