Waarom vormt Internet of Things met CRM een gouden duo?

Wat is Internet of Things (IoT)

Internet of Things (IoT) betekent: alle apparaten die met het internet zijn verbonden. Daarbij denk je waarschijnlijk direct aan computers, tablets en mobiele telefoons, maar het gaat veel verder dan dat. Anno 2019 worden in een razendsnel tempo vele apparaten verbonden met het internet. Maar waarom eigenlijk? En vooral, wat heb jij als organisatie eraan en loop je straks als bedrijf achter als je er niets mee doet?

 

Welke apparaten zijn verbonden?

Je kunt het bijna zo gek niet meer bedenken, want onderhand zou elk apparaat verbonden kunnen worden met het internet. Alleen al in je huis zijn er apparaten te bedenken, zoals je koelkast, wasmachine, lampen, televisie en alarminstallatie. Of in je auto, zoals bijvoorbeeld de geavanceerde technologie van Tesla. Als je bijvoorbeeld met een auto van Tesla met pech langs de kant van de weg komt te staan, dan kan de hulpcentrale van Tesla op afstand zien wat het probleem is en zelfs jouw auto op afstand ‘resetten’, waardoor een technisch probleem meestal verholpen wordt.

 

Nog een aantal voorbeelden

En het gaat nog veel verder. Binnen bedrijven worden machines en apparaten met computers verbonden, zodat er efficiënter gewerkt kan worden en mensenhanden of mensenkennis minder nodig zijn. Een aantal interessante voorbeelden:

  • Slimme meters in huizen en gebouwen voor gas, water en elektriciteit. Dit is niet alleen handig voor jou, maar ook de leveranciers kunnen op afstand zien als iets vervangen moet worden en wat de standen zijn
  • App die doorgeeft waar op een parkeerplaats vrije parkeerplaatsen zijn
  • Koeien die een band met een chip om krijgen, waardoor de melkrobot ziet welke koe gemolken wordt en hoeveel en welke voeding het individuele dier krijgt
  • Track & trace van je pakketje, het volgen van je hond of kat door middel van een chip, een track & trace chip in je auto of motor
  • Automatische voorraadbeheer
  • Je verwarming die je op afstand via je mobieltje aan en uit kunt zetten en de temperatuur kunt bepalen
  • etc.

 

Hoe worden alle gegevens verzameld?

Door middel van chips en sensoren worden de apparaten gekoppeld aan computers. De verbinding wordt vervolgens gelegd via wifi, bluetooth of via bijvoorbeeld het 4G netwerk of op andere manieren. Alle gegevens worden vervolgens op een centrale plek verzameld. Dit kan zijn op je computer, je mobieltje, je tablet of een apparaat in de Cloud.

 

Het gouden duo met CRM

Je kunt je nu wel voorstellen dat er ook op het gebied van CRM prachtige combinaties te bedenken zijn met apparaten die met het internet verbonden zijn. Laatst hoorde ik een verhaal dat een garagehouder bij de slagboom het kenteken van auto’s registreert. Tijdens het moment dat de bestuurder de auto parkeert en de garage binnenloopt, zijn de gegevens van de bezoeker al geregistreerd in het CRM systeem. Als het bijvoorbeeld een bestaande klant is of een potentiële klant die 1x eerder is geweest en onverwacht langskomt, dan is de verkoper meteen op de hoogte wie deze persoon is, wat zijn wensen zijn, wat de historie met deze klant is geweest etc. Een beetje een slimme verkoper brengt dat op zó’n manier dat de klant het gevoel heeft dat hij herkend wordt en men hem of haar begrijpt.

 

Microsoft Dynamics speelt hier al goed op in

Microsoft Dynamics heeft de techniek van Internet of Things als module al ingebouwd in het CRM systeem. Hiermee loopt Microsoft als één van de weinigen voorop ten opzichte van de concurrentie. Of, in ieder geval, Microsoft is één van de weinigen die een zeer uitgebreide module aanbiedt in het CRM systeem. De module heet Azure IoT Suite. Ook voor jouw organisatie kunnen zaken met IoT efficiënter en slimmer worden ingericht, zodat je meer klantendata kunt verzamelen.

 

Wil je sparren hoe IoT succesvol kan zijn voor jouw organisatie?

Misschien gaat er nog niet direct een lampje branden hoe IoT waardevol kan zijn voor jouw organisatie. Echter, met de snelle technologische ontwikkeling, moet je ervoor uitkijken dat jouw concurrentie jou niet inhaalt. Voortijdig sparren en inventariseren hoe IoT in jouw organisatie geïmplementeerd kan worden is daarom raadzaam. Wil je hierover sparren of heb je een andere vraag over CRM? Je kunt mij altijd mailen en bellen.

 

Download ook de 10 gratis tips voor een succesvol CRM!

 

Leo Rietbergen

Freelance Dynamics 365 CRM-specialist

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie