Wat is een CRM systeem?

Een CRM systeem is meer dan alleen een software pakket

Kort gezegd is een CRM systeem een software pakket waarmee je klantgegevens en klantinteracties opslaat en beheert. Met dit systeem kun je een veel betere band opbouwen met je klant en door er slim op in te spelen zie je dit terug in je verkoopgegevens. De bovenstaande uitleg over wat een CRM systeem is, is vrij summier. Er valt veel meer over te vertellen en daarom vind je hieronder extra informatie over dit onderwerp.

 

Waar helpt een CRM systeem je mee?

CRM is een afkorting voor Customer Relationship Management en om CRM goed te kunnen uitvoeren is CRM software ontwikkeld als onmisbaar hulpmiddel. De basis van een CRM systeem is dat het je helpt bij het goed beheren van klantgegevens. Maar tegenwoordig wordt CRM software steeds uitgebreider aangeboden en richt het zich niet alleen meer op klanten. Bij veel CRM systemen is het ook mogelijk om bijvoorbeeld voorraadbeheer te koppelen of om HR gegevens in het systeem in te voeren. Er zijn heel veel voordelen om met een CRM systeem te werken. Met een CRM systeem kunnen zowel de Sales- en Marketingafdeling -maar eigenlijk iedere afdeling binnen je organisatie – belangrijke beslissingen nemen, op basis van alle data in het systeem.

 

Waarom kiezen bedrijven voor een CRM systeem

Veel bedrijven hebben elke dag veel klantgegevens te verwerken. Tot enkele jaren terug verdween veel van deze informatie in kladblokken in bureaulades of in het geheugen van de medewerker (bij veel bedrijven gebeurt dit nog steeds). Belangrijke informatie uit telefoongesprekken of na salesbezoeken bleven versnipperd achter in het bedrijf. Niemand die een goed en actueel overzicht had van wat zich bij de klant afspeelde. CRM systemen zijn daarom in het leven geroepen voor bedrijven die hun klantrelaties willen verbeteren en alle informatie willen centraliseren. Door alle klantinformatie goed bij te houden, ontstaat er een waardevolle tool die gebruikt kan worden bij beslissingen binnen de Marketingafdeling, Salesafdeling en zelfs op bedrijfsniveau.

 

Een CRM systeem werkt alleen met een goed doordachte CRM strategie

Is een CRM systeem een wondermiddel? Het beste antwoord hierop is: “Ja, het kan een bedrijf enorm helpen om succesvol te zijn, maar alleen als het samengaat met een goede CRM strategie”. Zomaar een CRM systeem aanschaffen en dan denken dat je bedrijf efficiënter gaat draaien, werkt niet. Ten eerste moet het binnen je organisatie duidelijk zijn wat de doelstellingen zijn met CRM. Welke richting willen jullie op met jullie (potentiële) klanten? Wat verwachten klanten van jullie? Wat zijn jullie middellange en lange marketing- en salesdoelstellingen?

Ook is het belangrijk om doelstellingen te bepalen wat betreft het werken met het CRM systeem. Zo moet iedere medewerker die ermee gaat werken goed getraind zijn. Een CRM systeem is vrij makkelijk om mee te werken. Maar doordat er zoveel mogelijkheden zijn binnen het systeem, kan de moeilijkheid liggen in het feit dat iedere medewerker ‘er dan maar wat mee doet’. Goede training en begeleiding in wie waar welke gegevens in het CRM systeem opslaat en hoe deze gegevens te interpreteren, is onmisbaar.

 

Is jouw bedrijf er klaar voor?

Eigenlijk zou ieder bedrijf een CRM strategie en een goed CRM systeem, zoals Microsoft Dynamics 365 CE moeten hebben draaien. Maar niet ieder bedrijf voelt zich daar klaar voor of vindt zichzelf groot genoeg om dat te implementeren. Toch is het aan te raden om dit wel te overwegen. Zeker gezien het grote voordeel dat met een goede CRM strategie de omzet en klanttevredenheid stijgen. Wil je meer weten over Microsoft Dynamics 365 CE of wil je weten of het iets voor jouw organisatie is? Of heb je een andere vraag over CRM? Je kunt mij altijd mailen en bellen.

 

Leo Rietbergen

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie