Hoe beheer jij de interactie met je klanten in Microsoft Dynamics 365 CE?

Goed weten wanneer je klantcontact-momenten zijn, is de kracht van CRM!

Wil jij succesvol zijn en succesvol blijven met CE / CRM? Dit blogbericht maakt deel uit van een reeks van 15 blogberichten en is gebaseerd op het CRM Succesplan dat door Inteleo is ontwikkeld. Met het volgen van de 15 stappen van het CRM Succesplan kom je tot een krachtige CRM strategie voor jouw bedrijf.

In dit deel – deel 7 – is de boodschap: als je goed gebruik maakt van de kracht van CRM, dan weet je wanneer de contactmomenten zijn met jouw (potentiële) klanten.

N.B. Ik gebruik hier zowel het woord CRM en ook de letters CE Customer Engagement, zoals Microsoft dat tegenwoordig doet met Microsoft Dynamics 365 CE.

 

Zo meteen dus stap 7, maar eerst nog even terug naar stap 6

informatie crm succesplan

Dit blogbericht maakt deel uit van een 15-delige blogreeks. Hieronder lees je hoe je al jouw klantcontact-momenten helder in kaart kunt brengen. Maar de stap ervoor – stap 6 – is ook belangrijk om weer even erbij te halen. In Stap 6 is namelijk gesproken over de factor ‘Informatie’. Als organisatie krijg je namelijk steeds meer de beschikking over informatie over jouw (potentiële) klanten.

Tegenwoordig is de digitale ontwikkeling ver ontwikkeld, waardoor data makkelijk te verkrijgen is. Het hebben van veel data is belangrijk, maar het goed verwerken en beheren van data is nog veel belangrijker. Met Microsoft Dynamics 365 CE / CRM kun je deze data goed ordenen en beheren. Daarvoor is het noodzakelijk dat je precies weet hoe je dat het beste kunt doen.

En dat niet alleen, want alle tools, applicaties en apps waar jouw organisatie mee werkt moeten ook goed met elkaar geïntegreerd zijn. Anders kan belangrijke data verloren gaan. In Stap 6 wordt hier dieper op ingegaan.

Wil je meer weten over factor ‘Informatie’, lees dan stap 6 van deze 15-delige blogreeks.

 

Stap 7: interactie met de (potentiële) klant en de ondersteuning van Microsoft Dynamics 365 CE

interactie crm succesplan

 

Voor iedereen die klantcontacten heeft, geldt:

“Welke ‘interactie’ met (bijna) klanten / welke processen met (bijna) klanten
zijn er in mijn organisatie?”

 

Denk daarbij aan de volgende klantcontact-momenten en processen waarbij met de klant een contactmoment zou kunnen zijn:

 

  • Contact via online marketing
  • Telefonisch contact
  • Contact via de chat
  • Contact via diverse Social media kanalen
  • Contact per e-mail
  • De bezoeken aan je klant
  • Het maken van offertes
  • Aftersales klantcontact
  • Klachtafhandeling
  • Oftewel: alle klantcontact-momenten in het verkoopproces, marketingproces en service proces.

 

Als je niet alleen inzicht wilt hebben in je eigen contactmomenten, maar ook in de contactmomenten van je collega’s, dan biedt Microsoft Dynamics 365 CE daar uitgebreide mogelijkheden voor.

Wil je de interactie met je klanten beter beheren met Microsoft Dynamics 365 CE, maak dan gebruik van het CRM Succesplan werkboek die je hier gratis kunt downloaden. Belangrijk is dat je denkt in termen van ‘als dit gebeurt’, dan moet er vervolgens ‘dat gaan gebeuren’.

 

crm succesplan inteleo strategie

Download hier het GRATIS CRM Succesplan werkboek!

 

Maak gebruik van een Customer Journey

Wellicht heb je de term Customer Journey al eens gehoord. Het is een goed hulpmiddel bij het in kaart brengen van de momenten waarop jouw organisatie contact heeft of contact gaat hebben met de (potentiele) klant. Deze momenten worden ook wel touchpoints genoemd. Er zijn 2 vaak toegepaste manieren om een Customer Journey te maken, namelijk door middel van het AIDA-model of het See Think Do Care model. Meer informatie over deze 2 modellen vind je in dit artikel: 2 manieren om een customer journey te maken.

 

AIDA-model:

De letters van het woord AIDA staat voor:  Attention, Interest, Desire en Action en geeft weer welke 4 stappen er moeten worden gezet om jouw potentiële klant aan te zetten tot een actie. Door hier goed over na te denken kom je tot een aantal klantcontact-momenten die je kunt integreren met Microsoft Dynamics 365 CE.

 

aida model

 

See Think Do Care-model

Dit model heeft overlap met het AIDA-model, echter, in de laatste stap van het See-Think-Do-Care model wordt ook ingegaan op de te nemen stappen als de potentiële klant een klant is geworden.

 

see think do care

 

Extra tip: werk met persona’s!

Om de Customer Journey nog beter uit te werken, wordt in het bedrijfsleven vaak gebruik gemaakt van persona. Een persona is een fictief persoon met een fictief karakter en staat symbool voor jouw doelgroep. Door een fictief persoon te bedenken en daar allerlei eigenschappen aan toe te kennen, is het veel makkelijker om je in te leven in wat de persona (lees: jouw doelgroep) aan wensen en verwachtingen heeft betreffende jouw product en dienst. En dat is niet alleen de product en dienst zelf, maar vooral ook het aantal contactmomenten en de kwaliteit van de contactmomenten. In het artikel ‘Hoe jij met een persona perfect jouw doelgroep leert kennen’ lees je er uitgebreider over.

 

Schakel hulp in

Een overzicht maken van alle klantcontact-momenten is niet altijd eenvoudig. Ik kan je daarbij helpen. Schakel mijn hulp ook in als jouw organisatie op het punt staat om te gaan werken met Microsoft Dynamics 365 CE of als jullie CRM systeem moet worden geoptimaliseerd. Als Microsoft Dynamics 365 CE Adviseur en Coach help ik veel organisaties met bovenstaande kwesties en ondersteun ik bedrijven over zaken als aanschaf, implementatie en optimalisatie van CRM en CRM systemen, waaronder Microsoft Dynamics 365 CE. Je kunt mij altijd mailen of bellen.

 

Bekijk ook de kennisbank van Inteleo met tips, adviezen en interessante artikelen over Microsoft Dynamics 365 CE, CRM systemen en meer.

 

Leo Rietbergen

 

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Adviseur l CRM Coach
E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie