- 18/06/2019
- Posted by: Leo Rietbergen
- Category: CRM, CRM strategie, Customer Engagement

Een CRM systeem biedt veel meer dan alleen het opslaan van klantgegevens
Customer Relationship Management (CRM) is in het bedrijfsleven goed ingeburgerd. Een andere term dat voor CRM wordt gebruikt is Customer Engagement (CE). Veel organisaties passen CRM toe in hun bedrijfsvoering, meestal in combinatie met een goed CRM systeem. Zij hebben hierin alle klantgegevens centraal en goed georganiseerd opgeslagen. Toch zijn er ook veel bedrijven die geen goede CRM strategie hebben, die niet met een (goed) CRM systeem werken of zelfs nooit nagedacht hebben over CRM. Het gevolg is dat zij bij onverwachte groei of bij tegenvallende cijfers ineens erachter komen dat hun klantenbeheersysteem vaak een chaos is. Voorkom daarom deze problemen. Een goede visie op CRM en weten waarin een CRM systeem jouw organisatie kan ondersteunen is belangrijk. Hieronder lees je 3 mogelijkheden waarvoor een CRM systeem ingezet kan worden. Het is een globale verdeling en veel CRM systemen bieden deze mogelijkheden, echter het ene systeem is het andere niet.
#1. Operationeel: alle klantgegevens met 1 druk op de knop zichtbaar
Waarschijnlijk is dit het eerste waar je aan denkt bij CRM: met operationele CRM wordt er gewerkt met een CRM systeem om alle klantgegevens centraal en goed gestructureerd op te slaan. Denk hierbij aan NAW-gegevens, bezoekverslagen en plannen van afspraken. Dit is meteen ook één van de belangrijke functies van een CRM systeem. Hiermee waarborg je hoe, waar en welke klantgegevens opgeslagen moeten worden. Aan de hand van deze gegevens kunnen bijvoorbeeld marketing- en salesmedewerkers nauwkeurig volgen wat er in het klantenbestand gebeurt, wat er in de pipeline zit en welke klanten of prospects extra aandacht nodig hebben. Inzichtelijke rapportages dragen daarnaast bij aan het bedenken van marketingcampagnes, het ontwikkelen en introduceren van nieuwe producten/diensten en een social media strategie.
#2. Analytisch: inzoomen op data voor nauwkeurige prognoses
Veel CRM systemen bieden mogelijkheden om data te analyseren. Mocht dit niet toereikend zijn en zou je dit als bedrijf willen uitbreiden, dan biedt een analytisch CRM systeem uitgebreide mogelijkheden aan om data aan elkaar te koppelen en daarin verbanden te analyseren. Deze 360-graden-analyse biedt Marketingmanagers en Salesmanagers een zeer nauwkeurige visie en prognose op aankoopgedrag, concurrentie en klantengroei.
#3. Sociaal: integreer alle Social Media kanalen
Ben je als bedrijf actief op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn, dan liggen daar grote kansen. Veel bedrijven verzuipen in alle informatie die op Social Media te vinden is en verzanden in het verzamelen en analyseren ervan. Een Sociaal CRM systeem zorgt ervoor dat alle informatie over bijvoorbeeld klanten, prospects, concurrenten en leveranciers gestroomlijnd in kaart wordt gebracht. Veel CRM systemen bieden deze optie al aan en de meesten bieden ook de mogelijkheid om het uit te breiden, maar verdiep je goed in welk systeem bij jouw organisatie past.
En nu?
Een CRM strategie is een belangrijk onderdeel voor het bepalen welk CRM systeem het beste past in jouw organisatie. Daarmee kun je ook bepalen welke extra CRM applicaties, tools en apps nodig zijn en of het CRM systeem zich meer richt op het operationele, analytische of sociale of een combinatie ervan. Ook als jouw organisatie al een CRM systeem heeft aangeschaft – en er bestaat twijfel of het efficiënt wordt gebruikt – is het raadzaam om een CRM strategie te bedenken of de bestaande CRM strategie te vernieuwen. Wil je hierover advies? Als CRM Adviseur en CRM Coach adviseer en ondersteun ik bedrijven over zaken als aanschaf, implementatie en optimalisatie van CRM en CRM systemen. Je kunt mij altijd mailen of bellen.
Bekijk ook de Kennisbank met veel tips en artikelen over diverse CRM systemen.
Leo Rietbergen
Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Adviseur l CRM Coach
E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73
[wl_faceted_search]