Waarom je áltijd goede redirects moet gebruiken voor je website (anders gaat het mis)!

Zijn redirects écht belangrijk?

Ja! Redirects zorgen ervoor dat Google en jouw webbezoekers, een goede, schone website aantreffen. Websites waar de URL’s niet meer kloppen en waarop webpagina’s onbereikbaar zijn, scoren minder hoog in Google en komen minder betrouwbaar over. Om nog maar niet te spreken over de irritatie die bij jouw webbezoeker ontstaat. Verandert jouw website regelmatig, bijvoorbeeld vanwege het toevoegen van webpagina’s of het opschonen ervan, maak dan gebruik van redirects. Welke redirects er zijn en hoe je dit goed verwekt lees je hieronder.

Wat is een redirect precies

Het is eigenlijk heel simpel: een redirect verwijst automatisch je ene URL van je webpagina naar een andere URL van je webpagina. Het is te vergelijken met een verhuisbericht dat je naar mensen stuurt als je tijdelijk of permanent verhuisd bent. Dit is belangrijk om te doen als je bijvoorbeeld:

  • Een webpagina of een hele website verwijdert en duidelijk moet zijn welke webpagina of website de bezoeker dan moet gaan zien
  • Je website verhuist naar een andere domeinnaam. Bijvoorbeeld je krijgt een andere bedrijfsnaam of je brengt bepaalde diensten of producten onder in een ander bedrijf of domeinnaam, dan is een redirect belangrijk
  • Je twee websites samenvoegt tot één, waarbij de webpagina’s moeten worden doorverwezen naar andere webpagina’s
  • Je een website of een webpagina aan het vernieuwen bent en de webbezoeker tijdelijk naar een andere website of webpagina wilt dirigeren
  • Een betere, pakkende of kortere domeinnaam hebt bedacht waar je je website naar toe wilt verhuizen.

De 4 belangrijkste soorten redirects

Hieronder vind je de meest voorkomende redirects:

301 redirect

Deze redirect komt relatief vaak voor. Hiermee geef je aan dat de URL van je ene webpagina permanent verhuist naar de URL van een andere webpagina. Dit is heel belangrijk om toe te passen, want daarmee blijven de waardes van je webpagina – zoals backlinks – die je hebt opgebouwd bestaan. Alles verhuist dus mee.

302 redirect

Dit is een redirect die je gebruikt voor een tijdelijke verhuizing. Zet deze redirect in als je bijvoorbeeld een webpagina een aantal dagen aan het optimaliseren bent en je daar even geen bezoekers op wilt hebben. Met een 302 redirect kun je dit regelen. In tegenstelling tot een 301 redirect gaan bij een 302 redirect de waardes van je website niet mee. Nadat je webpagina weer gewoon zichtbaar mag zijn, moet je de 302 redirect er daarom weer afhalen.

307 redirect

Ook de 307 redirect gebruik je als je een tijdelijke redirect wilt plaatsen, maar in principe alleen als de redirect maar een paar uur duurt in plaats van een aantal dagen.

410 redirect

Een interessante redirect is de 410 redirect. Hiermee geef je aan de zoekmachines aan dat jouw webpagina permanent verwijderd is en er geen redirect zal komen. Zoekmachines zullen deze pagina snel uit hun zoekresultaten verwijderen. Daarmee houd je jouw zoekresultaten ‘clean’ en dat wordt zeer gewaardeerd door jouw webbezoekers en de zoekmachines. Je hebt altijd wel webpagina’s die je op een gegeven moment verwijderd wilt hebben, zoals eenmalige landingspagina’s, oude productpagina’s etc.

Met welke plugins kun je de redirect regelen?

Hieronder vind je 3 plugins waarmee je verschillende redirects kunt plaatsen. Er zijn er natuurlijk veel meer. Het zijn plugins waar je niet veel technische kennis voor nodig hebt:

Let op: slechte of te weinig redirects beïnvloeden jouw CRM!

Misschien sta je er niet direct bij stil, maar redirects en CRM (Customer Relationship Management) hebben met elkaar te maken. Zeker als jouw business voornamelijk binnenkomt via jouw website. Een website die geen redirects of slecht werkende redirects bevat, maakt grote kans om minder bezoekers te krijgen. Zoekmachines weten dan namelijk niet naar welke webpagina’s zij de webbezoekers moeten sturen. Er ontstaat onduidelijkheid bij de zoekmachines en frustraties bij jouw webbezoekers. Dat kan ten koste gaan van de Customer Experience en Customer Engagement. Heb jij jouw CRM-strategie ingericht op ‘sales via je website’, maar de bezoekers blijven weg, dan kun je op tien vingers natellen dat de verkopen gaan afnemen. Oftewel: zorg voor een vlekkeloze website die klopt en technisch clean is, met de juiste redirects.

Ook beginnen met goede redirects, maar je weet niet hoe?

Wil jij jouw website beter laten scoren met de juiste redirects? Of wil je meer weten over CRM? Ik help je graag. Neem contact met mij op door een e-mail te sturen of mij te bellen.

Bekijk ook de Kennisbank met tips, artikelen en checklists over CRM, Social Media, Online Marketing, Customer Experience en meer!

Leo Rietbergen

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie