Waarom klantbeleving ó zo belangrijk is voor jouw bedrijf

Klantbeleving werkt áls je erin gelooft

Klantbeleving, ook wel klantervaring of Customer Experience genoemd, is iets waar je als bedrijf veel mee kunt doen. Tenminste, als je als bedrijf ervan overtuigd bent dat het werkt. Het gevoel van een klant valt niet uit te gummen. Iedereen heeft een gevoel of een beleving als hij of zij aan een bedrijf, een merk, een persoon, een product of dienst denkt. En juist dát is zo interessant! Want, als bedrijf kun je dat gevoel en die beleving ‘manipuleren’. Daarom lees je hieronder 4 redenen waarom klantbeleving belangrijk is voor jouw bedrijf.

 

Het is eigenlijk: de klant positief beïnvloeden

Manipuleren is eigenlijk niet het juiste woord. Manipuleren van iemands gedrag betekent in meer of mindere mate: het overtuigen en overhalen van een persoon, naar de wensen van een ander. Het klink zo negatief. Daarom is een beter woord: beïnvloeden. De klantbeleving kun je als bedrijf positief beïnvloeden, zodat klanten anders of beter over jouw bedrijf gaan denken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een betere uitstraling, verbeterde service, aantrekkelijkere verpakking van een product, meer zichtbaarheid op Social media en een betere communicatie tussen jou en de klant. Dat is allemaal wel leuk, maar wat levert het op? In ieder geval grote kans op de onderstaande 4 zaken:

 

#1. Meer klanten!

Het is eigenlijk een kettingreactie: een tevreden klant vertelt dit graag aan iemand anders door en dat vergroot de kans dat diegene ook met jouw bedrijf zaken wil doen. Er wordt over gepraat op verjaardagen, op Social Media, op de sportschool, tussen collega’s onderling etc. Iemand die positief over een bedrijf praat, dat voelt vaak vertrouwt en geeft snel het gevoel van: “Dat zit wel goed”. Maak daar als bedrijf gebruik van. Maar pas ook op! Want, iemand die een slechte ervaring heeft over jouw bedrijf zal niet aarzelen om dit óók breeduit te verkondigen. Je kunt dit voorkomen door in contact te staan met jouw klant via Social media, e-mail, een bezoek, de telefoon of andere communicatiemiddelen.

 

#2. Hogere omzet per klant

Waarom zou je als klant ergens anders iets kopen, terwijl je al jarenlang tevreden bent over het bedrijf waar je altijd bij koopt? Als de klantbeleving goed zit (en de prijs ook), dan is de klant best bereid om een herhalingsaankoop bij je te doen of om meer bij je af te nemen. Het vertrouwen is er, het goede gevoel is er, de tevreden ervaring is er.

 

#3. Beter inzicht in de wensen van jouw klant

Als je weet dat je als bedrijf goed in de markt ligt, dan weet je goed wat jouw klanten wensen. Dit bereik je onder andere door in nauw contact te staan met jouw klant. Eén van de middelen om dat te bereiken is om te werken met een CRM strategie en een CRM systeem. Met een Customer Relationship Management-strategie zet je een koers uit met hoe je jouw klant gaat bedienen. Alles wat daarbij komt kijken, zoals alle klantinformatie en contact informatie, kun je beheren in een CRM systeem, zoals Microsoft Dynamics 365 CE. Het voordeel van een CRM systeem is dat alle klantgegevens gestructureerd in een systeem staan waar vrijwel iedere medewerker op elk moment bij kan. Wil je weten hoe je een goede CRM strategie bedenkt en uitvoert? Lees hier meer tips!

 

#4. Het zorgt voor minder irritatie bij jouw klanten én jouw medewerkers

Een tevreden klant heeft weinig tot geen redenen om te mopperen en zal graag een klant bij jou willen blijven. Met een positieve klantbeleving ontvang je als bedrijf dan ook minder boze e-mails of telefoontjes met kwade klanten. Wat een verademing is dat voor jou en jouw collega’s! Met een positieve klantbeleving haal je de gezelligheid in huis. Dat verbetert niet alleen de interne sfeer, maar ook de het gevoel van de klant en de solide continuïteit van jouw bedrijf.

 

Meer inspiratie?

Op mijn kennisbank vind je veel meer artikelen over Customer Experience, CRM en Customer Engagement. Heb je vragen over hoe je de Customer Experience kunt verbeteren binnen jouw organisatie? Neem contact met mij op door een e-mail te sturen of mij te bellen.

 

Download ook de 10 gratis tips voor een succesvol CRM!

 

Leo Rietbergen

 

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Coach l CRM Adviseur

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie