Wat doet een CRM Consultant?

CRM Consultant: gespecialiseerd in klantrelatiebeheer

Een CRM Consultant – ook wel een CRM Specialist genoemd – is iemand die gespecialiseerd is in CRM (Customer Relationship Management), oftewel klantrelatiebeheer. Hij of zij heeft brede kennis en ervaring in CRM, maar is vaak ook gespecialiseerd in een bepaald CRM systeem. Bekende CRM systemen zijn bijvoorbeeld Microsoft Dynamics 365, Salesforce en Teamleader. Nu denk je misschien: “Wat heb ik eraan?” Dat je wat aan een CRM Consultant hebt, komt soms eerder of onverwachter dan je denkt. Zeker als jouw bedrijf ineens een onverwachte groei doormaakt, het aantal klanten verdubbelt en de klantrelatiebeheer goed moet worden ingericht. Of, het tegenovergestelde, als jouw organisatie minder goed draait en klantrelatiebeheer steeds belangrijker wordt om de juiste klanten te behouden.

 

Wat doet een CRM Consultant

Er zijn CRM Consultants in loondienst en daarnaast zijn er veel zelfstandigen die hiervoor ingezet kunnen worden. Zijn of haar werkzaamheden komen in grote lijnen op het volgende neer:

  • Het adviseren van bedrijven op het gebied van CRM en de keuze van CRM software
  • Het samenstellen van een CRM team en het organiseren van bijeenkomsten waarin het CRM team het CRM proces evalueert en optimaliseert
  • Het uitzetten van een CRM strategie waarbij (toekomstige) commerciële- en marketingprocessen, maar ook bedrijfsprocessen in combinatie met CRM helder in kaart worden gebracht
  • Het implementeren van CRM software en/of het begeleiden van betrokkenen die de implementatie verzorgen
  • Het trainen en begeleiden van gebruikers van het CRM Systeem.

 

Voordelen van een CRM Consultant

  • Vaak ontbreekt er binnen een bedrijf genoeg kennis over CRM en CRM software. Een CRM Consultant geeft jouw organisatie een advies op maat
  • Een CRM Consultant is in staat om bedrijfsbreed vanuit een helicopterview te kijken naar de huidige situatie en de gewenste situatie op het gebied van CRM. Vaak vindt een marketingmanager of directeur/eigenaar dat moeilijker om te doen, omdat het hen bijvoorbeeld aan kennis over CRM ontbreekt
  • Ben je op zoek naar een tijdelijke CRM Consultant, dan is dit gemakkelijk op te schalen, bijvoorbeeld op interimbasis
  • Een CRM Consultant is in staat om betrokkenen te motiveren, te inspireren en te trainen om met een CRM systeem vanuit de CRM strategie te gaan werken en om weerstand sneller op te merken. Een marketingmanager of directeur/eigenaar heeft door andere werkzaamheden vaak hier onvoldoende tijd voor.

 

Is de stap dichterbij dan je denkt?

Heb je na het lezen van dit artikel meer interesse in wat een CRM Consultant voor jouw organisatie kan betekenen? Of had je je er al in verdiept, omdat het urgent is, maar weet je niet welke stappen je moet gaan zetten? Ik help je graag. Je kunt mij altijd mailen en bellen.

 

Bekijk ook de kennisbank met diverse tips en artikelen over CRM, CRM strategie en CRM systemen.

 

Leo Rietbergen

 

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Adviseur l CRM Coach

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73

 



Geef een reactie