Wat kost een CRM systeem?

De kosten van een CRM systeem? Dat wordt bepaald door meerdere factoren

Vraag jij je af wat een CRM systeem kost? Daar is geen kant-en-klaar antwoord op te geven. Wel zijn er bepaalde onderdelen die eenvoudig inzichtelijk zijn en daarnaast hangt het overige deel af van wat jouw wensen en eisen zijn met betrekking tot het CRM systeem. Het is dus belangrijk om te bepalen wat belangrijk is voor jouw organisatie, zodat je het juiste systeem aanschaft. Maar hoe bepaal je dat? En met welke kosten moet je globaal rekening houden? Hoe voorkom je dat je het verkeerde systeem kiest? Dat lees je hieronder.

 

Bepaal eerst goed waar het CRM systeem aan moet voldoen

Het ideale CRM systeem bestaat niet. Maar door goed de onderstaande vragen te beantwoorden, kom je een heel eind. Deze vragen gaan over de 3 belangrijkste succesfactoren voor de aanschaf van een CRM systeem, namelijk: doel, mens, middel. Beantwoord daarom, voordat je een systeem aanschaft, de onderstaande 8 vragen:

 

Doel:

  1. Wat wil je bereiken met de inzet van CRM? Denk hierbij aan: je strategie, motivatie en wat zijn de KPI’s. Maak je doelstelling(en) SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.

 

Mens:

  1. Hoe is het met de cultuur, kennis en vaardigheden​ binnen je organisatie gesteld als het om het onderwerp CRM gaat?
  2. Wie moeten bijvoorbeeld het CRM doel gaan realiseren (wie worden de ‘gebruikers’)?
  3. En is er een intern of extern CRM team, zoals een eigenaar, functioneel beheerder en een technisch beheerder?
  4. Maar ook, wat zijn de persoonlijke drijfveren om te gaan werken met een (nieuw) CRM? Oftewel, what’s in it for me?

 

Middel:

  1. Welke applicaties zijn er nu – welke komen er binnenkort?
  2. Met welke apparaten worden de huidige applicaties gebruikt? PC, tablet, telefoon?
  3. Met welke applicaties (gegevens) moet CRM worden geïntegreerd?

 

Schrijf de bovenstaande vragen zorgvuldig uit. Denk er goed over na en betrek er meteen collega’s/medewerkers bij die het CRM systeem gaan gebruiken. Op die manier wordt het vanuit verschillende invalshoeken bekeken om te komen tot de aanschaf van het juiste systeem.

 

Overzicht kosten van verschillende CRM systemen

Er zijn heel veel aanbieders van CRM systemen. Veel mensen denken dat het alleen voor grote organisaties interessant en betaalbaar is. Dat is niet waar! Ook ZZP’ers of kleine zelfstandigen met personeel kunnen prima een systeem aanschaffen voor niet teveel geld. In het onderstaande overzicht vind je 10 aanbieders, waarbij je in grote lijnen de abonnementskosten ziet. De abonnementskosten zijn per maand, want veel bedrijven geven hier de voorkeur aan.

Let op! De onderstaande prijzen zijn indicatieprijzen en per aanbieder verschilt het enorm wat er in een pakket is inbegrepen. Een duurder pakket kan vaak interessanter zijn, omdat er meer is inbegrepen. De prijzen kunnen daarnaast elk moment veranderen en wil je extra integraties of integraties op maat, dan betaal je daar natuurlijk extra voor.

 

Naam aanbieder Kosten per maand Bijzonderheden
Microsoft Dynamics 365 Vanaf € 97 per gebruiker per maand (er zijn ook andere pakketten) Gratis proefversie of live demo
Salesforce Vanaf € 25 per maand voor maximaal 10 gebruikers (er zijn ook andere pakketten) Gratis proefversie
Teamleader Vanaf € 25 per maand voor minimaal 2 gebruikers (er zijn ook andere pakketten) Gratis proefversie
Perfectview Vanaf € 12,50 per gebruiker per maand (er zijn ook andere pakketten) Gratis proefversie van 14 dagen
Exact online CRM Prijs op aanvraag Gratis proefversie van 30 dagen en/of demo
Archie Prijs op aanvraag Gratis online demo
Freshsales.com Vanaf € 12 per gebruiker per maand (er zijn ook andere pakketten) Gratis proefversie van 21 dagen
Efficy CRM Vanaf € 25 per gebruiker per maand (er zijn ook andere pakketten) Gratis demo
Hubspot Alles in één pakket vanaf € 280 per maand Gratis demo en gratis proefperiode
webCRM NL Vanaf € 24 per gebruiker per maand (er zijn ook andere pakketten) Gratis proefperiode van 14 dagen

 

Bijkomende kosten

Wat zijn de bijkomende kosten bij een CRM systeem? Dat is voor iedere organisatie anders. Daarom vind je hieronder een overzicht van diverse bijkomende kosten. De lijst is zeker niet compleet en hangt sterk af van wat de wensen en eisen van jouw organisatie zijn. Kijk goed wat voor jouw organisatie de bijkomende kosten kunnen zijn:

  • Het implementeren van het CRM systeem (loonkosten voor de interne of externe medewerker die het gaan implementeren)
  • Het op maat laten maken van bepaalde integraties
  • Training en advies voor bijvoorbeeld een interne of externe CRM Consultant
  • Hosting, SLA en onderhoudskosten
  • Het (jaarlijkse) onderhoud aan het CRM systeem.

 

Weet jij het al? De keuze kan best ingewikkeld zijn

Kon je maar uit 2 of 3 CRM aanbieders kiezen, dan was de keuze misschien makkelijk te maken. Maar het grote aanbod aan aanbieders en al hun verschillende pakketten maakt de keuze van het beste CRM systeem voor jouw bedrijf lastiger. Is dit herkenbaar? Ga dan niet eindeloos Google afstruinen of gratis demo’s aanvragen. Dat kost teveel tijd en geeft vaak nog meer keuzestress. De meest effectieve manier is om samen met een CRM Coach of een CRM consultant stapsgewijs de doelen en wensen voor jouw organisatie in kaart te brengen en op basis daarvan de keuze te maken. Ik help je er graag mee en kan snel schakelen. Je kunt mij altijd mailen of bellen.

 

Bekijk ook de Kennisbank met veel tips en artikelen over diverse CRM systemen.

 

Leo Rietbergen

Microsoft Dynamics 365 CE specialist l CRM Adviseur l CRM Coach

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie