Ontdek hoe online marketing samen met CRM je verkoop een boost geven!

Laat jij ongemerkt verkoopkansen liggen?

Ben je een online marketeer, directeur, marketingmanager, salesmanager of zelfstandig ondernemer en heb je met online marketing te maken? Zie dan écht het belang in van de positieve wisselwerking tussen online marketing en CRM. Het is een gemiste kans als je verkoopkansen laat liggen door het niet analyseren van online marketinggegevens en CRM data en/of het niet goed verwerken van deze informatie in je CRM. Lees daarom hieronder hoe je op eenvoudige wijze online marketing en CRM combineert. Veel bedrijven laten deze kansen liggen. Dat wil jij toch ook niet?

 

Ieder bedrijf doet tegenwoordig al aan online marketing en CRM…

Eigenlijk kun je wel stellen dat elk bedrijf met online marketing en met CRM te maken heeft. Als je klantgegevens bijhoudt in een CRM systeem of in een eenvoudige Excel sheet met de bedoeling om bijvoorbeeld mailings te versturen, dan spreek je al van CRM. En vrijwel elk bedrijf is tegenwoordig actief op Social Media en/of verzamelt e-mailadressen om nieuwsbrieven te versturen en dan spreek je al over online marketing. Vrijwel alles gebeurt tegenwoordig digitaal via het online kanaal. Dat wordt de komende jaren alleen maar meer en biedt dan ook veel kansen. Waarom zul je dan CRM en online marketing niet beter gaan combineren?

 

Hoe doe je dat dan?

Heel simpel: zet zoveel mogelijk belangrijke informatie over je klanten in een CRM systeem en analyseer deze gegevens. Breng alle informatie uit salesgesprekken, mailtjes, telefoontjes, de communicatie met de klantenservice, Google Analytics en informatie uit Social Media samen in een CRM systeem. Stel jezelf daarna vragen, zoals: wie zijn je doelgroepen? Welke producten of diensten nemen zij af? In welke regio zitten zij? Hoe zijn zij te bereiken op Social Media en via welke kanalen? Wat kun je zeggen over de persoonlijkheid, interesses, geslacht en leeftijd van je doelgroep(en)? En zo zijn er nog veel meer vragen te bedenken. Ga je nog een stap verder, dan kun je deze gegevens gebruiken voor in je Customer Journey en CRM strategie en daar je (online) marketingcampagnes op afstemmen.

 

Een voorbeeld

Stel, je bedrijf verkoopt airconditionings. Als je het goed doet, dan zou in de zomermaanden (lees: door de steeds warmer wordende zomers!) jouw bedrijf op volle toeren moeten draaien! Maar de concurrentie is moordend, omdat veel andere bedrijven ook de centen zien rinkelen en een graantje mee willen pikken. Dus, om je handel te kunnen blijven verkopen, zul je goed moeten weten wie je doelgroepen zijn, wat hun problemen/wensen zijn en waar je ze kunt vinden. Maar ook wanneer zij zich beginnen te oriënteren op internet en de meeste aankopen doen! Daarom heb je bedacht dat je al in februari een marketingcampagne gaat starten om jouw concurrentie voor te zijn. Je hebt namelijk gemerkt dat mensen al in maart/april airco’s aanschaffen. Want, de warme dagen beginnen steeds eerder, lijkt het wel.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je bestaande mailinglist erbij te halen en een nieuwsbrief te sturen, maar waarom doe je het niet anders? Haal alle gegevens uit je CRM systeem erbij (bijvoorbeeld door rapportages aan te maken) en analyseer, analyseer, analyseer.

 

Analyseren, actie, testen

Terug naar het voorbeeld: je hebt alle CRM gegevens geanalyseerd en je bent tot de conclusie gekomen dat het goed is om net na de voorjaarvakantie je campagne voor airco’s te starten. Je hebt geconcludeerd dat veelal mannen tussen de 30 en 50 jaar een airco kopen en een bedrag besteden tussen de € 200 en € 300 euro per stuk. De meeste verkopen worden gedaan in de provincie Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant en opvallend is dat er op Facebook veel over airco’s wordt gesproken vanaf begin februari. En dan met name in de avonduren en in het weekend. Aha! Bijzonder interessant om een marketingcampagne te starten op Facebook! Met bijvoorbeeld een Facebook-advertentie waarin je een aanbieding doet voor een airco van € 250 die weergegeven wordt aan mannen tussen de 30 en 50 jaar in de provincie Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant. Daarnaast post je in de avonduren en in het weekend op je zakelijke Facebookpagina artikelen, weetjes en tips over airco’s. Met diverse Facebook analysetools kun je alles perfect meten en analyseren en deze informatie plaatsen in je CRM systeem.

 

Een CRM systeem doet nog méér

Naast het centraal goed georganiseerd opslaan van klantgegevens, doet een CRM systeem, zoals Microsoft Dynamics 365, nog meer voor je:

  • Marketingcampagnes, zoals bijvoorbeeld mailings, kun je makkelijk versturen vanuit de meeste CRM systemen. Hierbij wordt dan ook meteen bijgehouden wie wanneer de mail opent en klikt op de call to actions
  • Iedereen kan in het CRM systeem klantgegevens plaatsen en al deze gegevens kun jij makkelijk verzamelen voor bijvoorbeeld het opzetten van een Social Media campagne. Gegevens kun je namelijk makkelijk verplaatsen en op een plek in het CRM systeem zetten waar jij je marketingcampagnes uitvoert.

 

Is het bij jou al optimaal ingericht (of kan het beter)?

Misschien lees je het bovenstaande en sla je jezelf op de borst, omdat alles al goed geregeld is. Maar het kan ook zijn dat je verkoopkansen laat liggen. Het is echt geen hogere wiskunde om CRM en Online Marketing met elkaar te combineren. Het is een kwestie van doen en consequent blijven doen. Nog nooit eerder waren de mogelijkheden zo groot om met jouw doelgroep – zelfs over de hele wereld – in contact te staan. Nog nooit eerder waren de kansen zo groot om onder de aandacht te komen van honderden, duizenden of miljoenen mensen. En niet altijd met dure marketingcampagnes, maar zelfs ook helemaal gratis! Denk bijvoorbeeld aan een slimme post op Instagram of Facebook die honderden of duizenden keren geliked kan worden. Daarom, stel jezelf de vraag: “Haal ik alles uit de combinatie van CRM en Online Marketing?” Is je antwoord ‘nee’, dan help ik je graag om dit wél voor elkaar te krijgen. Neem contact met mij op door een e-mail te sturen of mij te bellen.

 

Bekijk ook de Kennisbank met tips, artikelen en checklists over CRM, Social Media, Online Marketing, Customer Experience en meer!

 

Leo Rietbergen

Freelance Dynamics 365 CRM-specialist

E-mail: leo@inteleo.nl • tel: +31 6 14 84 64 73



Geef een reactie